Kryssarna vid Åbovarvet byggs i allt snabbare takt tack vare nyinvesteringar och fler nyanställda

Publicerad:

Varvet i Åbo har fortsatt bra flyt. På tisdagen startade byggandet av Costa Cruises andra kryssningsfartyg.

Kryssaren ska heta Costa Toscana och är systerfartyg till Costa Smeralda som levereras i höst. Toscana levereras våren 2021.

Mellan dem hinner man leverera kryssningsfartyget Mardi Gras till det amerikanska rederiet Carnival Cruise Line. Kryssaren som kölsträcktes i juni levereras i augusti nästa år.

Varvets nyinvesteringar på 200 miljoner euro gör att man framöver kan bygga större fartyg och i snabbare takt. Orderböckerna är fyllda fram till 2025.

– I fortsättningen levererar vi en ny kryssare i stort sett var åttonde månad, säger projektchef Tom Degerman.

Utöver en ny och större varvskran har varvet investerat i en ny produktionslinje inom skrovproduktionen.

I investeringarna ingår fyra toppmoderna plasmaskärmaskiner som skär plåtar till skrovtillverkningen. Maskinerna är datorstyrda.

– Det här fördubblar vår produktionskapacitet och möjliggör en snabbare produktion, säger Henrik Mantere, som är chef för skrovproduktionen.

Nyinvesteringarna i enbart stålproduktionen överstiger 100 miljoner euro.

Den nya plasmaskäraren användes på tisdagen då den första plåten skars till nybygget Costa Toscana. Ett stort uppbåd av journalister, största delen var från Italien, följde med händelsen.

– Toscana är det första fartyget som byggs vid den nya produktionslinjen, säger varvets vd Jan Meyer.

Nyinvesteringarna gör det möjligt för varvet att utveckla produktionen och bygga moderna kryssningsfartyg i egen design.

– Men det här kräver noggrann planering och satsningar på design, säger Meyer.

Kryssningsfartygen utvecklas hela tiden och förses med nya finesser och attraktioner.

Samtidigt som varvet investerar i nya produktionsanläggningar och it-system rekryterar man också fler anställda. Antalet nyanställda uppgår till cirka 200 om året. Också i år rekryteras 200 anställda.

– Varvet har för tillfället 2 000 anställda men vid behöver hela tiden mera kunnigt folk, säger Meyer.

En stor del rekryteras inom planering, projektering och design.

Nybygget Costa Toscana präglas av italiensk design, konst och kultur. Tekniskt utrustas fartyget med det senaste inom grön teknologi.

Liksom systerfartyget Smeralda drivs Toscana med flytande naturgas, eller LNG.

Neil Palomba, vd i Costa Cruises, ser LNG som en banbrytande innovation i kryssningsbranschen som minskar utsläppen.

Han säger att nybyggena blir Costa Cruises flaggskepp som höjer standaren på rederiets flotta.

– LNG passar vår profil. Vi är ett rederi som satsar på miljövänlighet och hållbar utveckling, säger Palomba.

Costa Toscana

Längd: 340 meter.

Bredd: 42 meter.

Djup: 8,6 meter.

Bruttoton: 185 000.

Antal hytter: 2 660.

Körhastighet: 17 knop.

Flagg: Italiensk.