Korpoelever vill se fler robotar i undervisningen efter att de bekantat sig med Elias
I augusti i år fick Skärgårdshavets skola i Korpo roboten Elias för att hjälpa eleverna utveckla sina muntliga engelskakunskaper.
– Vi har hela skalan, vissa är ytterst ivriga medan andra är mer försiktiga men alla har nog varit nyfikna, berättar läraren Jonna Österman som fungerar som projektkoordinator för projektet "Nyfiken på språk" genom vilket Elias kom till skolan.
Elias uppmuntrar eleverna till att uttala korrekt
Elias är en Nano6-robot som använder sig av en applikation tillverkad av företaget Utelias technologies (se anslutande artikel) för att hjälpa elever jobba på sina muntliga språkfärdigheter.
I Skärgårdshavets skola använder man sig av Elias i undervisningen i engelska och det är elever i årskurserna 4-6 som arbetar med roboten.
Rasmus Wikström från årskurs sex och Karin Johansson från årskurs fem hör till de elever som tyckt bra om den nya roboten.
– Man kan lära sig mycket av honom, anser Johansson.
Härmar mänskliga manér
Elias fungerar tillsammans med en applikation på en pekplatta eller dator där man kan välja mellan olika på förhand planerade lektioner.
Utgående från vilken lektion man väljer förstår roboten att ställa olika frågor av eleverna som sedan svarar. Om elevernas uttal är bra belönar roboten dem med blinkande ljus och ljud signaler.
Elias kan lära sig känna igen röster och härma fraser, han vänder blicken mot den som pratar och han gestikulerar med armarna då han pratar.
Vill gärna se fler robotar i undervisningen
Utöver Elias har skolan även aktivt integrerat andra former av modern teknologi i undervisningen.
– Vi gör majoriteten av våra uppgifter online och vi kommer även att få VR-glasögon (virtual reality) med hjälp av vilka vi kan stiga in i andra världar, berättar Österman.
Johansson och Wikström vill båda gärna se fler robotar i undervisningen.
– Jag vill ha fler av dem eftersom det är roligt att jobba med robotar, förtydligar Wikström.
Den mänskliga läraren behöver inte känna sig hotad
Trots att Wikström och Johansson är positivt inställda till robotar som hjälpmedel anser de ändå att en mänsklig lärare är det bästa alternativet.
– Man kan fråga vad som helst av läraren medan man måste programmera in nya saker i roboten för att den ska kunna svara, konstaterar Wikström och Johansson håller med.
Patricia Torvalds