Korpo Marin Service växer starkt -- näst på tur står en varm hall

Två män och en truck lyfter en båt.
Fullt upp. Daniel Mattsson till vänster och Oscar Pahlén i spakarna på den nya trucken. Foto: Korpo Marin Service
Publicerad:

Korpo Marin Service växer stadigt. De senaste fyra åren har antalet båtar som vinterförvaras vuxit med över 50 procent till 230.

Omsättningen har ökat i samma takt och allt tyder på att utvecklingen fortsätter i samma stil.

Tom Mohn som är vd och styrelseordförande säger att nästa steg är en varm hall.

– Många kunder önskar varm vinterförvaring så vi har varit tvungna att tacka nej, så inom tre år hoppas vi kunna erbjuda det. Det goda med en varm hall är att den inte måste vara i direkt anknytning till varvet, säger Mohn som säger att en utvidgning sannolikt medför nyanställningar, åtminstone under högsäsong.

För fyra år sedan köpte han och Jan Holmén från Mälö Marin upp Korpo Marin Service av Rune Dahlén.

I ett tidigt skede köpte Mohn ut Holmén och nu är istället långvariga arbetstagarna Daniel Mattsson och Oscar Pahlén delägare. Dessutom har Mareks Nazarovs anställts.

I tre nivåer. Snart fylls också den översta hyllan med båtar. Företaget har varit verksamt sedan 1984 och vinterförvaringarna har blivit nästan 50 procent fler de senaste fyra åren.

Förutom förvaring erbjuder företaget också motorreparationer, glasfiberarbete, service och bogsering.

De anställda går varje år på kurser för att kunna upprätthålla kunskaper om motorernas utveckling.

De allra flesta båtarna som företaget vinterförvarar är mellan sex och åtta meter långa.

Coronaepidemin har medfört att flera båtar i somras var på sjön, uppskattar Mohn.

– Jag tror att alla flytetyg som finns skuffades ut på sjön i våras, säger han. Dessutom har båtsäsongen förlängts när flera använder sina sommarstugor ännu långt in på hösten.

– Vi har aldrig tidigare haft så här tomt i förvaringen den här tiden på året.

Korpo Marin Service ligger i Retais, bredvid Nagufärjornas färjfäste. Mohn är nöjd att färjfästena nu förnyas.

– De gamla kajerna är livsfarliga. Betongen är sönder och det sticker fram både det ena och det andra. Att de ställs i skick gynnar också vår verksamhet, säger Mohn.

Publicerad: