Kivikukkaro-butiken vid gågatan blev Manhattan City -- ombyggd supermarket riktar in sig på urbana kunder
I februari bytte K-Supermarket som ligger i källaren i Kivikukkaro-huset vid gågatan köpman.
Nu är det Veli-Pekka Hussi som styr, och med honom kommer förändringens vind, om man ska tro honom själv.
– Jag var tidigare köpman för K-Supermarket i Manhattan, men fick nu möjligheten att ta över här. Tanken är att fylla affären med ett utbud som lockar centrumborna. Vi vill lyfta fram matkulturen i Åbo, säger han.
Det innebär en stor satsning på varm lunch, med allt från sushi och hot dog-bar till nyfriterad kyckling – en uppställning Hussi är speciellt stolt över. Det innebär också en stor betjäningsdisk för kött och fisk och en hylla med färdiga matportioner från lokala aktörer.
– Vid fiskdisken kommer vi att erbjuda ett brett urval av skaldjur varje fredag. Vi satsar också på att ha en hylla med specialostar, som vi beställer in och skär upp i butiken. Dessutom har vi också tagit in många specialöl och en hel hylla med alkoholfria öl.
Inredning med eftertanke
Butikens namn har bytts från Kivikukkaro till Manhattan City, som en vinkning till Hussis historia.
Inredningen i butiken har gjorts med eftertanke, och en pergola-liknande träkonstruktion har byggts upp över både lunchbaren och vid ölen.
– Vi har satsat på träytor också på golv och väggar, för att ge ett mera mysigt intryck, säger Hussi.
Den officiella invigningen är egentligen i dag, men det kommer att ta ett tag innan man får se butiken i full blom.
– Tanken är att varje fredag ha en köksmästare på plats som tillreder mat, men just nu är det lite knepigt i och med restriktionerna som finns. Det gör också att lunchserveringen inte kommer att fungera med full kraft från början. Men så snart restriktionerna lättar så kör vi igång – och då bjuder vi också in kunderna till ett ordentligt öppningsfirande.
Nätförsäljningen har kommit igång
Hussi säger ändå att det inte räcker med att ha en massa finlir. Resten av butiken måste vara prisvärd också.
– Priskriget på vanliga hyllprodukter är hårt, och där måste vi vara med och erbjuda förmånliga priser.
Något som redan har kommit igång är nätförsäljningen.
– Vi har tagit beställningar via webben i snart två veckor nu och levererar hem maten med taxi.