Kimitoöns gymnasium etta i entreprenörskapstävling – uppdraget var att hjälpa företaget Salmonfarm hitta nya kunder
Kimitoöns gymnasiums lag – med Viggo Henelius, Adrian Vuorio, Joacim Oksanen och Alexander Kruglov – knep segern i årets Get the deal-entreprenörskapstävling. Tävlingen ordnades i år Kasnäs.
Den tvåspråkiga entreprenörskapstävlingen riktar sig till andra stadiets studerande. De övriga lagen kom från Katedralskolan i Åbo, Paraisten lukio, Pargas svenska gymnasium och Åbo yrkesinstitut.
De deltagande lagen fick följande uppgift: hur ska det lokala fiskförädlingsföretaget Salmonfarm hitta nya kunder, sälja mer direkt till konsumenter?
– Vår lösning var att skapa en image, en logo och ett en slogan: ”Finsk fisk för folket”, säger Viggo Henelius.
Segrarkvartetten från Kimitoöns gymnasium hade en lösning som omfattade ett heltäckande varumärkestänk.
– När kunder ser Salmonfarms logo ska de tänka ”det här är miljövänligt och pålitligt”, säger Henelius.
I sitt arbete påpekar de fyra bland annat att fosforbelastningen från modern fiskodling är negativ, det vill säga den avlägsnar näring från havet.
Det vinnande bidraget var ett resultat av två dygns arbete på Kasnäs bad, där alla lag var inkvarterade. Uppgiften gavs på fredag kväll och lagen hade hela veckoslutet på sig att arbeta.
– Vi var säkert mest kreativa under de sex timmarna vi låg i bubbelpoolen. När vi sedan var på våra rum fortsatte vårt undermedvetna att arbeta, säger Henelius.
Efter många kreativa sidospår packade laget sedan ihop en lösning som också utgick från ett omfattande grävarbete om Salmonfarm och branschen.
Igår höll alla lag en tiominuterspresentation i Villa Lande, inför en jury som bestod av representanter från offentliga sektorn och näringslivet. Första plats för Henelius, Vuorio, Oksanen och Kruglov innebar utöver ett diplom också ett pris på tusen euro.
Get the deal ordnades i år för sjunde gången.