Kimito Telefon tömmer hyllorna - butiken blir beställningsbutik
Hos Kimito Telefons butik pågår tömning av lagret och hyllorna. Någon butik i traditionell mening ska här inte längre finnas efter den 17 mars.
Vd Christian Lindroos förklarar att bolaget med den här förändringen kommer åt att fokusera fullt på sin kärnverksamhet, alltså fibertjänsterna.
Butiken flyttade i fjol våras från Kimito centrum till bolagets kontor på Vretavägen. Butiksytan minskade då från 160 kvadratmeter till 50.
– Det var redan ett steg mot det här. Vi ville lite avvakta, säger Lindroos.
Han ger två huvudsakliga orsaker till detta val: Dels har näthandeln inom elektronik vuxit sig stor och konkurrensen har därmed hårdnat, dels behöver man sina personalresurser inom kärnverksamheten.
– Att sälja utrustning har mera varit ett komplement till vår huvudsakliga verksamhet. I dag är det dessutom inte längre vettigt för oss att ha elektronik i lager, den blir så snabbt gammal.
Framöver kan Kimito Telefon mer flexibelt använda sin personal (tio anställda) där den just för stunden behövs. Ingen är mera bunden till att hålla butiken öppen, vilket gör att man har större möjligheter att rycka ut på kundbesök.
Från butik till beställningsbutik
Men någon butiksstängning väljer man ändå inte att kalla det här. Varor kan man nämligen fortfarande köpa hos Kimito Telefon, men det blir en beställningsbutik.
Kundservicen kommer att finnas kvar, dörren till kontoret förblir öppen och här är alltid någon på plats.
I butiken pågår nu lagertömning. Rummet ska bli plats för kundservice och -möten, som till exempel att göra fiberavtal. Utrustning som hör till fibertjänster, som till exempel fiberterminaler och wifi-sändare, kommer fortsättningsvis att finnas på hyllan.
Det går också bra att även i fortsättningen komma in för att få någon maskin, till exempel en dator, servad.