Kasnäsföretag växer så det knakar

KASNÄS. Wilhelm Liljeqvist vill utveckla området, allt annat är det samma som att avveckla. Foto: Johan Backas.
Publicerad:

Ute på Kimitoöns sydspets ligger nu för tiden den största privata arbetsgivaren i kommunen. I slutet av 1980-talet hade baren i Kasnäs gått i konkurs och fiskfabriken, som inte hade många år på nacken, gick tungt.

Men familjen Liljeqvist lyckades vända kursen. Deras företag Salmonfarm har tillsammans med dotterbolagen i dag 80 anställda på vinterhalvåret, och under sommaren 40–50 till.

Dessutom är nyanställningar sannolikt på gång till olika enheter.

Tillväxten till trots är det ett riktigt familjeföretag: Wilhelm Liljeqvist är vd och styrelseordförande, hans syster Henrika Enestam chef för restaurangen, butiken och gästhamnen medan hans fru Tanja Liljeqvist är chef för hotellet, badhuset och Kasnäs Caravan.

– För- och nackdelarna med att vara ett familjeföretag går in i varandra, visst är det svårt att skilja på arbete och fritid för oss alla då vi dessutom bor i närheten, säger Liljeqvist.

Det var hans pappa Jörgen som i tiderna köpte såväl fiskfabriken som baren, butiken och den lilla gästhamnen på andra sidan vägen. Efter att han avled för ett drygt år sedan är det nu Wilhelm som leder företaget.

Hur känns det för dig att ha tagit över?

– Det varierar från dag till dag. De flesta dagarna är det jätteroligt, men inte är det ju bara solsken, visst finns det utmaningar också. Och saknaden är stor.

På Kasnäsudden står nu en restaurang, ett badhus, ett hotell, en butik och en gästhamn med 400 båtplatser, varav 300 säsongsuthyrda.

För några år sedan byggdes också ett karavanområde för husbilar och -vagnar som varit välbesökt året runt.

Många förknippar alltså Kasnäsudden med turism, men i själva verket omsätter fabriken betydligt mera än turismanläggningarna.

Efter rejäla satsningar på både fiskfabriken och turismen de senaste årtiondena kunde koncernen i fjol visa en total omsättning på drygt 25 miljoner euro, varav 4,5 miljoner från turismen.

Det kommande bokslutsåret växer totalomsättningen med nästan en tredjedel.

På två år har fabriken lyckats dubbla sin omsättning.

– Fiskmjölsfabriken vi öppnade är en orsak men också att vi lyckats öppna nya försäljningskanaler på livsmedelssidan, säger Liljeqvist.

Fiskmjölsproduktionen går så gott som på max volym under fiskesäsongen september–juni, eventuellt inleds den senare i år då vattnen är så varma.

I takt med att fiskekvoterna minskar lär inte takten öka de kommande åren heller.

På livsmedelssidan levererar Salmonfarm förädlad fisk till storkök både i offentliga och privata sektorn.

Det är sopptärningar, strimlor och enskilda portionsbitar som fryses ner, samt rökta produkter.

– Då bitarna fryses ner enskilt är kvaliteten bättre och dessutom är det enklare för restaurangerna att tina upp dem.

Den egna fiskodlingen räcker inte till så Salmonfarm köper in majoriteten av fisken av samarbetspartners.

– I framtiden strävar vi efter en högre förädlingsgrad av våra produkter, och att hitta nya exportkanaler.

Också på turismsidan kommer väggarna emot. Även om sommaren är fin som i år ökar inte omsättningen nämnvärt då högsäsongen också varit fullbokad tidigare somrar.

Liljeqvist säger att företaget har många idéer på hur verksamheten kunde utvecklas, men innan beslut har fattats om i vilken ordning allt ska göras vill han inte avslöja desto mera.

Olika sätt att förlänga turistsäsongen står ändå högt på listan.

– Det viktigaste för oss är inte tillväxt, utan lönsam tillväxt. Visst kunde vi köpa oss större omsättning men det är ingen vits med det. Stabiliteten är viktigare än enskilda toppar, därför satsar vi också på att bygga upp långvariga förhållanden med våra samarbetspartners.

Som en stor arbetsgivare på orten kommer också ett stort ansvar, men det är inget som tynger Liljeqvist.

– Vi vet hur viktiga arbetsplatserna är som finns här, och vi är glada att kunna erbjuda dem. Också under tyngre perioder har vi undvikit permitteringar och istället försökt hitta jobb på annat håll inom bolaget.

Vad är det som gjort att just ni lyckats med att utveckla Kasnäsudden?

– Främst är det ett hårt jobb från pappas sida. Han såg nya möjligheter och vågade satsa. Han visade också hur viktigt det är att tro på det man gör.

Salmonfarm

  • Grundades 1987 av Jörgen Liljeqvist. Innan hade han drivit först en såg och sedan en fiskodling.
  • 1989 köpte Salmonfarm fiskförädlingsfabriken Söder Is av KWH.
  • 1995 tog Liljeqvist över baren, butiken och gästhamnen. Louis Sandell hade byggt upp verksamheten sedan 1960-talet, men efter två andra ägare ägdes det av ett konkursbo då Liljeqvist tog över.
  • År 2000 stod de första hotellbyggnaderna färdiga, 29 rum och en svit. 2007 utvidgades hotellet så det nu finns 39 dubbelrum och två sviter.
  • 2005 invigdes badhuset, med konferensutrymme för över 100 personer.
  • 2015 invigdes Kasnäs Caravan med plats för cirka 30 husbilar.
  • Gästhamnen har byggts ut i etapper och har nu över 400 båtplatser.

Kommunalpolitiken fascinerar

År 2008 ställde Wilhelm Liljeqvist upp i kommunalvalet för första gången. Eftersom farfar, morfar och pappa Jörgen alla varit aktiva i kommunalpolitiken säger han att han fötts in i det eftersom det alltid talats om politik hemma.

Efter att ha blivit invald för andra gången fyra år senare blev han också ordförande i kommunstyrelsen.

Är du född in i ledande positioner också?

– Nej, jag vet inte riktigt hur jag blev styrelseordförande så snabbt. Men som företagare har jag ett brett kontaktnät och ser kanske saker från lite andra synvinklar, jag tror att det påverkade.

Har du några vidare ambitioner inom politiken, till exempel på riksnivå?

– Nej, verkligen inte. Det är nog kommunalpolitiken som intresserar. Eller, visst följer jag med rikspolitiken ganska mycket, men jag involverar mig inte i den.

Publicerad: