Kårkullas framtid
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Jag vill tacka både Niklas Guseff och Märta Marjamäki för att de tog upp Kårkullafrågan ur regionens/välfärdsområdets perspektiv (ÅU, 20.1), och hur viktig del av den svenskspråkiga servicen organisationen är samt riskerna för att verksamheten splittras.
Tyvärr har de senaste Kårkulladiskussionerna kretsat kring något helt annat än hur man kunde stärka dess ställning i regionen.
Nu är det ytterst viktigt att alla beslutsfattare i Egentliga Finland enas kring följande: 1; att Kårkullas expertis hålls intakt, 2; att de andra välfärdsområdena fortsättningsvis köper tjänster av Kårkulla och 3. att Kårkulla kommer in i det svenskspråkiga klustret.
Eftersom klienterna själv inte kan driva sina ärenden så är det ännu viktigare att beslutsfattarna gör det. Det kan nämligen finnas andra krafter i det svenskspråkiga Finland som har alternativa planer om hur servicen skulle byggas upp med expertcenter och tvåspråkiga lösningar i andra välfärdsområden.