Jordnära och annat än vitt hett på färgkartorna – det är konsumenterna som skapar trenderna

Mikael Heinrichs
en man står framför en pall med kartonglådor
Norcolours vd Henrik Granholm påpekar att det är slutkonsumenterna som sätter trenderna.
Publicerad:

Vd Henrik Granholm på Norcolour i Pargas borde vara den som har koll på sina målfärgskulörer.

Norcolourkoncernen har sin bas i Skjeberg i Norge och har specialiserat sig på att tillverka färgkort, kartor, solfjädrar och provbitar i olika material för både inhemska och internationella kunder i Norge och på Mielisholm i Pargas.

Utan att avslöja några affärshemligheter (just nu är det nämligen högsäsong för färgkartornas del) vågar Granholm ändå i bredare ordalag säga att man nu också i Finland äntligen börjat använda mera färg i inredningen.

– Finland har länge varit en på så vis speciell marknad att det har varit väldigt mycket vitt, så till den grad att vi ofta snackat om det då jag är i kontakt med kulörmänniskor från andra håll.

Ännu för tio-femton år sedan kände branschfolket att man nästan jobbade förgäves, då målfärgsföretagen utvecklade fina kulörer – men det som konsumenterna köpte var burk efter burk av vit målfärg.

– Skillnaden mellan Finland och våra grannländer Sverige och Norge har varit tydlig och visst finns det ännu skillnader. Vi har varit lite konservativa med att använda kulörer, men trenden med gråa nyanser har varit rådande redan i flera år. Vi kanske går mot mera varierande jordnära kulörer till näst.

Kunderna sätter trenderna

Tack vare sin erfarenhet kan Granholm konstatera att det inte är målfärgstillverkarna ensamma som sätter trenderna, utan också konsumenterna. Många tillverkare satsar på att presentera ett brett sortiment och ser först i efterhand vad som på riktigt blir en trend.

– Olika gråa och ljusa nyanser är de som hållit i sig och då får våra kunder, alltså tillverkarna, anpassa sig. Det är förstås bra för oss, eftersom vi får mera jobb då flera kartor ska tryckas upp.

Med tanke på att kostnaden för en målfärgsburk sist och slutligen är ganska liten jämfört med annan heminredning, tycker Granholm att man gott och väl kunde vara mer vågad och kanske måla om litet oftare i hemmen.

– På det stora hela märkte man att 2020 var ett stillsammare år då antalet nya beställningar var färre än normalt, men mot slutet av året var det som om en propp hade lossnat och det började hända saker igen.

Ingen exakt vetenskap

Eftersom färgkartorna görs upp i god tid innan de lanseras, syns konsumenternas köpbeteende först i efterhand i kartornas sammansättning. Många tillverkare lanserar trendkulörer som de tror att kan bli populära och som sedan tar sig in i det ordinarie sortimentet om de klarar sig tillräckligt bra.

Mikael Heinrichs
en pall med färgprover
De här provbitarna är på väg till Asien inom kort från Norcolours fabrik.

– Det här med trender är på inget vis en exakt vetenskap, utan också färgtillverkarna måste göra gissningar. Våra stora kunder plockar fram kandidaterna till nästa års trendfärger kanske i april, vi producerar färgkartorna under sommaren och de lanseras kring oktober.

Jag har ibland funderat på kulörernas namn och hur man kommer på dem, de brukar vara ganska fantasifulla. Har du koll på den biten? – Det var en gång en av våra kunder som sade att de brukar ordna en vinkväll för personalen där de tar fram namnen, skrattar Granholm.

Reporter (Pargas)
Publicerad: