Jag kräver omedelbara förändringar i attityden mot spårvagnar
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Ärade Åbobor,
Den 3 oktober 2022 hade det gått 50 år sedan den irrationella nedläggningen av spårvägen i Åbo.
Åbo Akademi ordnade en utställning om spårvagnar för allmänheten fram till den 10 oktober.
Där avslöjades att den första delen av nya snabbspårvägen blir klar först i början av 2030-talet, vilket är fullständigt orimligt.
Nedan följer konkreta åtgärder för att försnabba Åbo snabbspårväg:
– Anbudsförfarande för Alliansen samtidigt med projektplanen.
– Genast efter beslutet efter den allmänna planen för snabbspårvägen påbörjar man ledningsarbeten.
– En koncentration av tidsplanen så, att byggnadsarbetena inte behöver vänta på att de arkeologiska utgrävningarna och ledningarna blir klara.
– Man börjar redan år 2023 flytta vissa ledningar så, att man inte behöver skapa nya ledningar vid spårvägen så som man gjorde på Nylandsgatan.
Samtidigt är Åboregionen med sina 352 000 invånare hela Nordens största stadsregion helt utan lokal spårtrafik – i lika stora Malmö med 353 000 invånare finns åtta stationer för Pågatågen som är väldigt populära inom Malmö.
I Europa, förutom länderna i forna Sovjetunionen, finns 83 städer som är mindre än Åbo, men som har både lokaltåg och spårvagnar. I Odense, mindre än Åbo, har man i maj öppnat snabbspårvägen, medan man i Uppsala håller på att investera i den.
Bilismen i Åbo går före precis alla beslut och vi är fullkomligt besvikna på att det här inte har ändrats.
Åbo är den största staden i Finland med största andelen privatbilism.
Inte ens i Lahtis kör invånarna så mycket bil som i Åbo.
Dessutom är jag tvungen att med sorg konstatera att er diskussion om spårvägen är drabbad av populism och irrationella påståenden och föreställningar bara på grund av den gamla förstörda spårvägen, men just precis därför skriver jag detta.
Mera elbussar kommer aldrig att hjälpa – för att inte tala om Österås och Slottstadens utveckling där endast snabbspårvägen är en katalysator för dessa.
Jag kommer återigen, tillsammans med många andra, att korrigera felen i utredningen för er helt gratis, på grund av en misstanke inom WSP.
I Tammerfors är snabbspårvägen byggd för alla människor – i september 2022 åkte en miljon människor dessa, vilket är upp till hälften av hela Åbos antal i bussarna.
Jag kräver omedelbara åtgärder och förändringar i attityden mot spårvagnar, så att andra som jag, som förespråkar normal urban stadsutveckling, investerare och arbetsplatser, också kan återvända till Åbo.
Valentin Lindén Helsingfors, före detta Åbobo