Italiens coronavår inverkade på liten lampaffär i Port Arthur – men år 2020 summeras glatt ändå

Anja Kuusisto
Merja Mannonen packar bokstavligen upp våren. Klädleveransen till hennes affär i "Portsa" kommer från Sverige.
Publicerad:

Trots att lampaffären Valoisa i Åbo höll stängt i två månader var fjolårets försäljning på normal nivå, affären klarade alltså coronaåret överraskande bra. Att folk tillbringar mer tid hemma kan ha bidragit, inredningsbranschen har överlag klarat sig hyfsat. Ändå är pandemiårets effekter många. Det kan överraska att också en liten lamp-, inrednings- och klädaffär i Port Arthur (Portsa) också drabbades av produktionsstoppet i italienska industrin under coronavåren.

Leveranskedjan bröts för att affären Valoisa säljer kläder av svensk och dansk design och dessa kläder sys upp i Italien.

Och då pumpar till plastflaskor behövdes för handspritflaskor i så hög grad att pumparna blev en global bristvara i övrigt, då märktes även det i de varor som Merja Mannonen tog emot till affären på Trädgårdsgatan. Hon säljer nämligen ett sköljmedel på plastflaska.

Sköljättikan är en litet avvikande produkt i affären Valoisas sortiment.

Coronapandemin har medfört många förändringar och överraskningar

– Coronatiden har medfört många förändringar i min verksamhet, vissa mer märkvärdiga än andra. – Det som har varit värst, eller största utmaningen för mig är att jag inte kunde åka på mässor utan måste göra affärens inköp från partihandlar via webbshopar. Det är inte alls samma sak som att kunna se och känna på textilier, mattor och inredningsprylar, inte samma sak som att se lampans sken.

Merja Mannonen är en rutinerad företagare. Hon har varit sin egen sedan 1995, innan det jobbade hon för en lampimportör. Valoisa (betyder ljus) var från början en lampaffär, men ganska snart märkte Mannonen att lamporna kunde kombineras med andra inredningsprylar.

Lampor, inredningsgrejer och kläder är affärens mix. Foto: Anja Kuusisto

– Lamporna hänger ju i taket så det blev plats för annat också. Jag byggde på sortimentet och sålde lampor och inredning i många år. 2016 utvidgade jag butiksdelen av den här lokalen, och då kom även kläderna med. Lokalen hyr hon och visst är den sprängfylld med stoff, men att det finns så mycket att se på kan också bidra till att kunden stannar i affären en stund för att ta till sig allt. – Jag har endast kläder på två klädräcken men de står ändå för en stor del av försäljningen, det överraskar mig då mitt utbud inte är så stort. Men det händer att kunder säger att de har varit i något affärscentrum i timmar utan att hitta något, här handlar de.

Det finns plats under lamporna, så något annat bör man också sälja, funderade Merja Mannonen.

Glömmer aldrig slutet av mars 2020

När coronapandemin slog till även i Finland var det ändå tvärt stopp. – Jag glömmer aldrig den 27 mars förra våren. Då måste jag sätta en lapp på dörren. Jag skrev att det är stängt tillsvidare och att man kan ringa mig vid behov. – Jag minns att jag tänkte att ingen ringer. ”Inte kan jag besvära för en så liten sak” resonerar vi finländare. Men en del samtal kom det i varje fall och det var jag mycket glad för. Affären var stängd i två månader. När hon öppnade igen var det som att släppa ut kor på vårbete.

Då sommaren kom blev det högsäsong

– Allt var som förr i somras, folk var glada och sommaren är överlag en högsäsong för mig.

Sen kom hösten och anpassningen till coronaåret fortsatte, med handsprit, munskydd och avstånd. – Men några branschmässor har inte ordnats. Ingen i augusti, och ingen i januari heller. De varor jag säljer brukar jag nämligen beställa på Formex-mässan i Stockholm, och den ordnas två gånger i året. Det brukar vara mycket intensiva dagar att gå där och se över utbudet.

En varuleverans från Sverige har anlänt. Varor från Sverige, Danmark, Italien hör till Mannonens favoriter. Foto: Anja Kuusisto

Hård konkurrens bland uppköparna

Ett företag efter det andra meddelade att deras varor istället kunde beställas på nätet. – Första tiden var det helt hysteriskt, italienarna producerade så små mängder att allt gick åt direkt, man borde ha hängt på webbsajterna hela tiden. Den här affären har ingen webbshop. Däremot har den en populär Facebooksida där också kunderna flitigt deltar. – Jag har jobbat så länge så en del stamkunder finns redan i två generationer, säger Mannonen.