IT-ingenjörer tillverkar internationellt prisad hantverksvodka i Reso på fritiden - Turun Tislaamo siktar på att expandera verksamheten
Ett utvecklat smaksinne och en vision. Det är vad som krävs för att starta ett eget dryckesbränd, säger Jari Varjo och Tapio Järvenpää.
Två år sedan grundade vännerna företaget Turku Distillery, på finska Turun Tislaamo, och i somras kom vodkaproduktionen i gång i en lokal på industriområdet i Reso.
Sedan dess har takten varit snabb. Efter att företaget fick försäljningstillstånd i augusti och deras Kaiho-vodka kom till försäljning i Alkos nätbutik har drycken hunnit vinna två prestigefyllda internationella pris.
I december nåddes försäljningsmålet som krävs för att få Kaiho med i Alkos standardsortiment. Vodkan hittas också på restaurangers menyer runtom i landet.
Lokalt och hållbart
Järvenpää och Varjo är måna om att deras slutprodukt är tillverkad hållbart av lokala råvaror.
Det ekologiska vetet kommer från Hannulan tila i Vahto där man idkat jordbruk i över hundra år, medan vattnet som används för att späda ut drycken är ofiltrerat källvatten från Somero.
-- På varje flaska finns ett produktnummer med hjälp av vilket vi kan veta från vilken del av åkern vetet i flaskan kommer och vilken dag vattnet är hämtat från källan, berättar Järvenpää.
Hantverk
Järvenpää och Varjo tillverkar drycken själva från början till slut, och Kaiho kan med rätta kallas för hantverksvodka.
Vetet levereras till destilleriet i form av råvete som mals på plats.
För att tillverka alkohol måste stärkelsen i vetet brytas ner till socker. Processen sker i en mäskpanna där tvåhundra liter hett vatten blandas med hundra kilo vete och enzymen alfa-amylas. Slutresultatet blir en slags vetesaft som får jäsa i fem dagar till vetevin.
-- Vi testade oss fram för att få det bästa slutresultatet och kom fram till att fem dagar är optimalt. Men det var en lång process. En vodkaflaska innehåller ett kilo vete, och i produktutvecklingsprocessen gick det åt 2 000 kilo före vi var nöjda med resultatet, säger Järvenpää.
Alkoholhalten i vetevinet är 6-8 procent. Det destilleras sedan till 96 procentig alkohol, vilket är gränsen som krävs för att slutprodukten som senare späds ut får kallas vodka.
Råspriten är grunden för alla klara spritdrycker. Att dryckestillverkarna producerar den själv är ovanligt, oftast köps den in i bulk.
-- Bulkprodukten brukar kallas NGS från engelskans Neutral GrainSpirit, men vi är stolta över att producera spriten själv och kallar vår egen produkt Spirit of South West Breeze, SSWB, säger Järvenpää.
I den sista fasen av tillverkningen späds Kaiho-vodkan ut till 40,2 procent, varefter drycken är klar att sättas i flaska.
I linje med företagets hållbarhetstänk är flaskorna med i det nationella pantsystemet, även om det inte är ett krav för små tillverkare.
Tillverkar vodkan på fritiden
Före tillverkningen kom i gång gick Järvenpää och Varjo en utbildning vid Hämeen ammatti-instituutti för att få de nödvändiga tillstånden.
Därefter blev det aktuellt att beställa utrustningen och söka efter en lämplig lokal, som slutligen hittades i ett gammalt växtoljepresseri på industriområdet.
Sommarmånaderna gick åt till att experimentera fram den rätta smaken.
Nu har verksamheten kommit i gång och produkten fått erkännande. Nästa steg är att öka försäljningen så att man kan anställa en person till destilleringen.
-- Det är tidskrävande arbete. Vi jobbar båda fulltid och veckosluten går därmed åt till att jobba på destilleriet, säger Järvenpää.
Nya produkter under utveckling
Järvenpää och Varjo vill också utveckla nya produkter. Den nästa i tur, Kaiho Gold, står redan klar och kommer till försäljning nästa vecka.
Kaiho Gold är enligt duons egna ord världens bästa vodka. Den är starkare än den traditionella Kaihon, 61,2 procent.
-- Kaiho Gold lämpar sig till att smutta på med kaffet efter maten, men som snaps till kräftskivan är nog den traditionella Kaihon bättre, säger Varjo.
Alkoholprocenten på den nya produkten kommer från att Varjo och Järvenpää jobbade på självständighetsdagen, 6.12, och då funderade på den nya produkten.
Till sommaren siktar företaget på att också producera vodka-tonic som kan säljas i mataffärerna.
-- Vi mål är att växa, det här är inte en hobby. Vi har investerat i dyr utrustning och har en klar expansionsplan för att kunna mångdubbla produktionen i framtiden.
Lucka i marknaden
Att det blev just vodka som Varjo och Järvenpää valde att satsa på berodde delvis på att det på marknaden finns väldigt få kvalitetsvodkan.
-- Oftast dricks vodkan utblandad med apelsinsaft eller cola, eller nerkyld för att den ska smaka så lite som möjligt. Vi rekommenderar däremot att våra produkter dricks rumstempererade så att smakerna kommer till sin rätt, säger Järvenpää.
-- Inom restaurangbranschen har man väntat på en bra vodka. Där är man glada över att vi inte satsat på gin, det finns redan.
På frågan om vodka håller på att bli en trenddryck säger duon att det nog finns vissa tecken inom branschen.
-- Men eftersom det finns så lite kvalitetsprodukter märks det inte ännu i större skala. Om definitionen på en hantverksvodka är att producenten har sett vetet den tillverkas av, är det möjligt att vi är den enda tillverkaren av hantverksvodka i Finland.