Inställda SAS-flyg till och från Åbo irriterar passagerare – "Jag drar mig för att boka flyg via Åbo flygfält efter det här"
Ställer SAS systematiskt in avgångar för att dirigera passagerare via Tammerfors?
Det frågar sig Åbobon Sonja Enestam, som är förargad över de inställda avgångar hon råkat ut för under sina arbetsresor från Åbo.
Enestam reser mycket från både Åbo och Tammerfors i sitt arbete på Valmet, och var på en arbetsresa i Umeå förra veckan. När hon mellanlandade på Arlanda fick hon veta att hennes flyg till Åbo var inställt. Det var andra gången den här hösten som hennes flyg ställts in.
De som skulle till Åbo, cirka 20 stycken, bokades i stället in på flyget till Tammerfors dit en ungefär lika stor skara människor var på väg.
– Jag pratade med en medpassagerare som hade råkat ut för åtta inställda avgångar bara under hösten. Jag frågade också vid SAS servicedisk, där personalen bekräftade att inställda avgångar har vanligt förekommande under hösten. Jag antar att det är ett sätt att spara pengar.
Resan blev 24 timmar lång
Tanken var att hon skulle åka i väg på morgonen och komma tillbaka på kvällen, men det blev till slut en nästan 24 timmar lång resa.
– Vi som skulle till Åbo fick taxin betald från Tammerfors, men klockan var halv fyra innan vi var framme. En sån natt förstör hela följande arbetsdag.
Enestam berättar att hon i första hand inte kommer att boka SAS-flyg efter de här erfarenheterna.
– Det är jättetråkigt om det går dåligt för flygfältet, men jag drar mig nog för att boka fler flyg med SAS. När man bokar en arbetsresa vill man vara säker på att man är framme på sitt möte i tid och att den egna planeringen håller. Samtidigt är Åbo flygfält viktigt för näringslivet, och det här rimmar dåligt med strävan att liva upp trafiken till flygfältet. Det är verkligen synd att det känns som att flygbolagen inte stöder den målsättningen.
Osäkert om ersättning kan fås
Eftersom Enestam kom till Åbo bara två timmar och 45 minuter fick hon höra att hon inte heller är berättigad till ersättning enligt SAS villkor.
– Villkoren är såna att man måste ha varit tre timmar försenad för att få ersättning. Det känns nästan uträknat för såna här situationer.
SAS presschef Freja Annamatz säger dock att det kan ha varit fråga om felaktig information. Enligt EU-regler är minimitidsgränsen för ersättning vid inställd flyg två timmar, om orsaken inte går under rubriken extraordinära omständigheter.
– Jag uppmanar passageraren att ta kontakt så att saken kan redas ut, för det kan finnas orsak till ersättning i det här fallet, kommenterar Annamatz.
Det har du rätt till om ditt flyg ställs in inom EU
Inom EU finns regler för vad man som flygpassagerare har rätt till vid försenat flyg. Reglerna gäller när man flyger inom EU eller till en flygplats i EU med ett bolag som är registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz.
Om flyget ställs in har man rätt till något av följande tre alternativ: återbetalning, ombokning av resan så att man kommer fram så fort som möjligt eller ombokning av resan till ett annat tillfälle. Kunden får alltid själv välja.
Om man befinner sig på flygplatsen när informationen kommer ska flygbolaget erbjuda två gratis samtal eller två meddelanden. Flygbolaget ska även erbjuda gratis mat och dryck i förhållande till väntetiden.
Om man befinner sig på flygplatsen eller på resmålet och blir ombokad så att flyget går nästa dag ska flygbolaget stå för övernattning på hotell och transport till och från flygplatsen.
Då en flygtur ställs in kan man också kräva en standardersättning av flygbolaget. Man har inte rätt till ersättning om man har fått information om den inställda flygturen i god tid eller om orsaken till inställningen utgörs av extraordinära omständigheter. De exakta tidsgränserna hittas på konkurrens- och konsumentverkets webbsida.
Källa: Konkurrens- och konsumentverket
LÄS OCKSÅ: