Insändare: Nödvändigt att debattera digitalisering
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Det är oerhört viktigt att digitaliseringen i skola och utbildning diskuteras i offentligheter, såsom tidningars debattsidor. Därför är Carita Lagerspetzs insändarrespons (ÅU 20.9), ur ett lärarperspektiv, mer än välkommen.
Den finländska skolan står fortfarande, trots ett flertal utmaningar, på en mycket stadig och god grund. Lärarna har en högklassig forskningsbaserad utbildning och utför sitt arbete i en stark kultur av professionell tillit. Digitalisering, i alla dess tänkbara former, måste förankras i och utvecklas utgående från de villkor som gäller för lärarnas dagliga arbete, i och utanför klassrummen.
De projekt och aktiviteter i digitalisering som pågår för tillfället utgår ingalunda från ett oreflekterat och okritiskt förhållningssätt varken till digitalisering eller villkoren för lärarnas arbete. Tvärtom. Ingenting skall digitaliseras för digitaliseringens skull. Mervärdet för elevers och studerandes lärande och utveckling som människor och medborgare bör utgöra både utgångspunkt och mål för allt som görs. Med beaktande av det faktum att teknologin utvecklas i snabb takt och enorma mängder av information finns lätt tillgängliga i varje klassrum, genom smarttelefoner och tabletter.
Men den verksamhetskulturer vi verkar i bör ses över. Lärarna skall inte lämnas ensamma i sina klassrum för att brottas och arbeta med digitalisering av läromaterial eller formativ vägledning. Vi behöver nya former av samarbete och kollegiala mötesplatser, arenor och forum, inom och utanför skolor, för att tänka till, forska i och hantera digitaliseringen. Tillsammans med elever och studerande.
Den professionella utveckling som digitalisering förutsätter måste organiseras, om inte alltid i klassrummen, i mycket nära anslutning till dem. Med stöd av forskande utvecklingsarbete.
Den diskussion vi nu för om digitalisering bör fungera som en mycket tydlig signal till politiska beslutsfattare på alla nivåer, från kommuner till regering. Deras ansvar går bortom att i tal och visioner bygga upp idealiserade digitaliseringslufslott. De skall förse oss med de resurser som behövs, för det första för en välfungerande digital infrastruktur, för det andra för att vi skall ha tid och energi att tillsammans vrida och vända på den, och på så sätt lära oss mera om digitalisering. Som begrepp och praktik.
Petri Salo,
Dekanus, fakulteten
för pedagogik och välfärdsstudier