Ingen Västbana behövs!
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Trafik. Västbanan är en berg- och dalbana. Låt oss göra, låt oss inte göra, det finns pengar, det finns det inte. Det finns stöd, det fanns det inte. Allt är bra, det var det inte.
Medborgarna har fått upp ögonen för dimman.
Medborgarinitiativet som jag gjorde håller på att samla underskrifter i god takt. "Loppu Länsiradalle – Taloutta turmelevalle tunnin junalle!” Slutet på Västbanan – Entimmeståget som korrumperar ekonomin!"
Om vi fortsätter att släpa fötterna efter oss med slappa förväntningar på EU-pengar är det troligt att maskineriet inte stoppas.
Nu måste vi dra i nödbromsen!
Det finns en rädsla för att uppdelningen av banan i fem projekt, vart och ett mer olönsamt än det andra, kommer att leda till att hela banan måste genomföras.
Västbanan är en pengabrunn.
Den är ett svart hål som absorberar medel från alla omkring sig – från vägunderhåll, hälsovård och socialförsäkringsfinansiering för hela Finland.
Västbanan skulle tära på både miljön och statens ekonomi.
Västbanan försätter resten av Finland i en ojämlik situation: alla betalar, en del människor gynnas.
Västbanan kommer att öka skuldtagningen och räntekostnaderna och behovet av att sälja statliga tillgångar.
Västbanan är meningslös. Vi och västnylänningarna har en kustjärnväg och den kommer att behövas över ett decennium till i alla fall för att Åboborna ska kunna ta sig till Helsingfors, så fixa kustbanan!
Det finns inte tillräckligt med passagerare och godstrafik för Västbanan.
Den ursprungliga idén med entimmeståget har redan urvattnats genom att planerna förbilligats.
Västbanan Ab är inte lämpligt som icke-offentlig byggherre/ planerare med skattebetalarnas pengar för att arbeta vidare med sina affärshemligheter och vaga planer som kommer att offentliggöras 2025, 2026, 2027...
Tapio Siivonen
Åbo