Ingen blev kvar på stranden under påsken – NTM-centralen hoppas kunna lätta på förbindelsebåtarnas restiktioner innan juni

Mikael Heinrichs
en förbindelsebåt i hamnen med bogvisiret uppe
På skärtorsdagen var det ingen större rusning till M/S Baldur som lade ut vid sextiden på kvällen från Nagu Kyrkbacken.
Publicerad:

NTM-centralen är beredda att lätta på restriktionerna på förbindelsebåtarna – men gör inga förhastade beslut.

Efter ändringen i smittskyddslagen i februari gick NTM-centralen i Egentliga Finland nästan omgående ut med informationen om att man begränsar passagerarkapaciteten ombord på förbindelsebåtarna. Begränsningarna gäller till slutet av juni – och det första verkliga stresstesten blev påskhelgen.

Farhågorna visade sig obefogade

Enligt skärgårdstrafikens projektchef Joonas Halmeenmäki på NTM-centralen gick påsken i själva verket helt bra trots farhågorna om att passagerare skulle lämnas på stranden då kapaciteten fyllts.

NTM-centralens begränsning bygger på konceptet ”först till kvarn”, det vill säga man kan inte boka sin plats på förhand. Det orsakade oro bland annat i Kotka skärgård, där upprörda fast bosatta var rädda för att bli akterseglade då fritidsboarna från huvudstadsregionen i stora dröser var på väg ut till sina holmar.

– Men varken där eller i den åboländska skärgården har åtminstone jag fått höra om att någon skulle ha blivit kvar på stranden. Det verkar som att uppmaningarna om att undvika icke-nödvändiga resor bitit, säger Halmeenmäki.

Hur är det, kommer de nu gällande begränsningarna att stå kvar till slutet av juni? – Enligt nuvarande bedömning kommer vi att lätta på restriktionerna då coronaläget tillåter det. Vi gör nya bedömningar med ett par veckors mellanrum för samtliga rutter. Slutet av juni är inte ett definitivt beslut, begränsningarna kan luckras upp tidigare, men vi gör inga förhastade beslut. Om läget förvärras kan det bli aktuellt med att förlänga restriktionerna. Förhoppningen är självklart att vi kan lätta på restriktionerna redan innan slutet av juni. Finns det några planer på eventuella tilläggsturer för att lätta på trycket? – Vi har inte resurser inom nuvarande ramar för tilläggsturer, eftersom personalen inte räcker till. Arbetsturerna skulle bli för långa för nuvarande besättning och det skulle krävas tilläggspersonal. Att ta in reservfartyg för att tillfälligt öka kapaciteten finns inte heller i planerna, eftersom det också strandar på de ekonomiska realiteterna.

Meritie hade beredskap för bokningssystem

I själva verket säger Halmeenmäki att budet både från Kotkarutten och Utörutten snarast har varit att de haft mera lediga platser än vanligtvis under påsken.

Operativa- och säkerhetschefen Oscar Kojo på Meritie som har hand om Utötrafiken berättar att företaget redan i snabba ryck hade tagit fram ett enkelt bokningssystem för Baldurs behov på Utörutten för undantagsperioden.

– Vi har redan tidigare haft problem om somrarna med att kapaciteten inte räcker till, men vi fick kalla handen av NTM-centralen i det här skedet. Men de lovade att jobba vidare på konceptet, konstaterar Kojo.

Påsken blev inte alls så livlig som man från rederiet hade befarat, men om begränsningarna håller i sig blir senast midsommaren ett verkligt problem.

Enligt hans erfarenheter är det först och främst på Utörutten som behovet av ett bokningssystem också för däckspassagerare finns, eftersom risken att någon på de mellanliggande öarna blir kvar i land om kapaciteten fyllts längs vägen är överhängande.

– Man kan boka plats på bussen om man så vill, men på förbindelsebåtarna kan man bara boka in bilen, konstaterar Kojo.

Ringvägsstarten inte hotad

Mikael Heinrichs
ett färjeläge vintertid
Startskottet för Skärgårdens Ringväg går som planerat den 14 maj. Foto: Mikael Heinrichs

Startskottet för Skärgårdens Ringväg och Lilla Ringvägen den 14 maj är enligt Halmeenmäki inte hotade.

– Vi förhandlar hela tiden om olika sätt att tackla problematiken med de begränsade platserna. En möjlighet är att omvandla bilplatser till däcksplatser.

Reporter (Pargas)
Publicerad: