Inga "alternativa fakta" – ÅA och ÅU bjuder på äkta vara i nya "Forskaressän"
Åbo Akademi och ÅU slår tillsammans ett slag för välgrundad fakta och argument.
I en värld där respekten för kunskap vacklar finns det all anledning att lyfta fram forskningens betydelse.
– Vi känner starkt att vi vill göra något för att lyfta fram vetenskapen. Fakta och argument som bygger på forskning tappar helt klart mark och det vill vi agera emot, säger Mikael Lindfelt, dekanus vid Åbo Akademi.
Han representerar fakulteten för humaniora, psykologi, teologi och logopedi, och har tagit initiativet till samarbetet med ÅU.
– Våra forskare verkar på ett fält av ämnen som det går att skriva relativt populärvetenskapligt om, säger Lindfelt.
Forskare från många ämnen medverkar
I dag inleds essäserien. Först ut är Charlotte Stormbom, forskare i engelska. Senare i vinter och vår kommer experter inom historia, litteraturvetenskap, logopedi, teologi, religionsvetenskap med mera att medverka.
– Vi vill gärna lyfta vår egen svansföring och medverka till att forskning baserad på kunskap får ett lyft i samhällsdebatten, säger Lindfelt.
Han säger sig med oro under en längre tid ha betraktat den allt mer oroliga och rastlösa omvärlden. Åsikter ställs mot varandra i tro att skenbar debatt ger oss mera förståelse.
– Vi håller på att förflyttas till ett slags post-sannings samhälle, där det är fritt fram att med åsiktsargument fälla vetenskaplig forskning. Det är viktigt att framhålla att kunskap är mera än åsikter. Den gångna veckans mediala diskussion visar med önskvärd tydlighet hur det kan se ut när forskningsbaserad kompetens förväntas ersättas med ett åsiktsmaskineri i yttrandefrihetens namn. Som om ett universitet skulle vara ett torg, där högst ropande och mest underhållande vinner.
Stort intresse att skriva
Intresset bland forskarna att medverka i essäserien har varit stort. 25 forskare har deltagit i en workshop arrangerad av ÅA och ÅU kring essäserien.
– Det finns en iver inför detta – att få berätta om varför det man själv är expert på kan vara relevant för andra. Vi tror att det finns mycket som ÅU-läsarna kan lära sig av våra texter, säger Lindfelt.
Läs den första essän här: I engelskan tackar man nej till ”hen”