"I fall Entimmeståget blir verklighet kommer det att bli Finlands absolut dyraste investering för skattebetalarna till en minimal nytta"

Åbo Underrättelsers logo
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Förbindelser. Några tankar beträffande Nicke Wulffs insändare (ÅU 6.2.2023). Han jämför tåget med motorväg. Motorvägen Helsingfors–Åbo började byggas på 1950-talet. Den byggdes i 6–7 olika etapper. Det tog 45 år. Mig veterligen satte sig ytterst få emot detta projekt. Det tog tid för att det inte fanns pengar. På denna sträcka rör sig på några dagar mycket mera människor och frakt än på järnvägen under ett år.

När jag idag kör från Pargas till Helsingfors betalar jag cirka tolv euro skatt i form av olika bränsle- och bilskatter och vill jag tillbaka så dubbelt så mycket. Motorvägen har betalat sig tillbaka många gånger om.

Priset på tågprojektet, som jag hört och läst om varierar mellan 3 och 14 miljarder euro. Men jag tror att kostnaderna blir över 10 miljarder euro.

I dag betalar vi skattebetalare 100 000 euro per dag för planeringen av detta järnvägsprojekt.

När konsulter, planerare och byggföretag slår sina klor i sådana här lukrativa projekt släpper de inte klorna. Det är som i Evert Taubes "Havsörnsvalsen": "men kära ni såna klor sitter i man blir aldrig, aldrig fri".

På sträckor på 150–200 kilometer så färdas en procent av passagerarna med tåg och av denna en procent är 18 procent arbetsrelaterade resor där man kan motivera en tidsinbesparning. Procenttalen är Traficoms officiella.

Bästa läsare, tänk vilken otrolig kostnad för ytterst få individer.

Jag har diskuterat detta med olika människor och de är av den åsikten att detta nya tåg endast skapar nya jobb för dem som kör eller städar tåget.

Nu när alla partier är eniga om att minska på statens skuldsättning så sitter detta projekt enormt illa.

Många anser redan nu beträffande denna investering att "tåget har redan gått".

Om man vill spara på restid så kunde man investera lite i Helsingfors-Vanda flygplats och omorganisera incheckningen så att det skulle räcka med att komma en timme och 20 minuter före avgången.

Den 2 februari skrev en riksdagsvalskandidat ”en kris som slår ut ett av våra universitetssjukhus gör området beroende av snabba och fungerande förbindelser”. Här syftade han på hur viktigt Entimmeståget skulle vara. Jag visade denna text för två professorer i medicin.

Den ena i Sverige och den andra i Finland.

Båda med mycket stark anknytning till Åboland. De skrattade så att tårarna stänkte. Ni skulle ha hört deras kommentarer!

I samma insändare stod det att "Entimmeståget ökar Egentliga Finlands konkurrenskraft. Enormt”.

Det är precis tvärtom.

Om priset för en resa är 30 euro och har en miljon resenärer blir intäkterna 30 miljoner euro per år.

I fall det här projektet blir verklighet kommer det att bli Finlands absolut dyraste investering för skattebetalarna till en minimal nytta.

Ralf Nikander

Helsingfors

Publicerad: