Hur spårvägen ska byggas för att passa Åbo – svar på oro och myter

Carina Holm
spårvagnssäten, med blå debattvinjett nere till vänster
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

En debattartikel om spårvägen i Åbo publicerades i Åbo Underrättelser (18.2.2025).

Vi svarar gärna på de frågor som togs upp i artikeln.

Åbo växer snabbt i dag.

Det förutspås att Åbo om 15 år kommer att ha 40 000–60 000 fler invånare än i dag.

En växande stad måste utvecklas för framtiden. Fokus ligger inte på idag, utan långt fram i tiden.

Ett av de stora stadsutvecklingsprojekten är spårvägen, som enligt studier kommer att medföra bättre ekonomi, investeringar, livskraft och tillväxt. Detta har också bevisats av konsekvensbedömningen av spårvägen i Åbo.

Enligt författaren bör beslutsfattandet grunda sig på Åbos särdrag, såsom stadens form, lerjord eller arkeologi.

Detta kan ses som problem, men i själva verket är ett fungerande spårsystem väl anpassat till olika platser.

En väsentlig del av varje byggprojekt är att ta hänsyn till platsens särskilda egenskaper – inget stort byggprojekt kan genomföras utan detta.

Spårväg har byggts på mjuk mark till exempel i finska huvudstadsregionen samt i Amsterdam, som ligger helt under havsnivån och har nästan 100 kilometer spårväg.

Det finns svårare frågor överallt, och planerarna arbetar sedan fram lösningar på dem. I Åbo finns det inte ett enda särdrag som det inte finns färdiga och beprövade lösningar på.

Åbo har byggts på lera i hundratals år och även spårvagnar har körts i staden i över 60 år.

Spårväg har byggts på mjuk mark till exempel i finska huvudstadsregionen samt i Amsterdam, som ligger helt under havsnivån och har nästan 100 kilometer spårväg.

Förstärkt mark garanterar en lång livslängd för spårvägen på upp till 100 år.

Vid behov kommer underlaget att förstärkas över hela gatans bredd.

På den planerade linjen i Åbo pågår markundersökningar för att fastställa var och hur mycket markförstärkning som behövs.

Spårvägen förorsakar inga elektrolytiska skador på stålpålar under byggnader. Detta säkerställs genom läckströmsisolering av spårkonstruktionerna.

De arkeologiska utgrävningarna i samband med spårvägsbygget är ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om Åbos och hela Finlands historia. Utgrävningarna kommer att planeras och förberedas av Åbos främsta arkeologiska experter.

Vi planerar spårvägen så att det finns tillräckligt med utrymme för en säker och smidig trafik längs hela sträckan.

I motsats till vad många tror har Åbo inte särskilt smala gator.

Vi har några smala ställen, och den bredden på 7–8 meter som krävs för spårväg kan lätt få plats där.

Vi planerar spårvägen så att det finns tillräckligt med utrymme för en säker och smidig trafik längs hela sträckan.

Den slutliga kostnadsberäkningen för spårvägen kommer att slutföras i slutet av 2025, med målet att hålla sig inom 2022 års uppskattning, med hänsyn tagen till indexökningar: byggkostnaden uppskattades då till 344 miljoner euro.

Detaljplaner upprättas för 16 olika områden, som alla har flera hundra faktorer som påverkar kostnaderna.

Kostnadsberäkningen kommer att göras samtidigt som genomförandeplanen för spårvägen, eftersom planeringsbeslut kommer att påverka kostnaderna.

Detaljplaner upprättas för 16 olika områden, som alla har flera hundra faktorer som påverkar kostnaderna. Det är därför inte möjligt att slutföra kostnadsberäkningen innan utformningen är klar.

Spårvägen ska byggas enligt den beprövade alliansmodellen som används i många stora byggprojekt och som har använts för alla spårvägar som byggts i Finland sedan 2015.

Alliansmodellen innebär att allianspartnerna delar på risker och ansvar. Om den totala kostnadsberäkningen för 2025 överskrids är alla allianspartner ansvariga.

Varje byggprojekt kommer oundvikligen att orsaka lokala, periodiska skador.

Åbo spårvägsallians har djupgående erfarenhet av spårvägsprojekt i huvudstadsregionen och Tammerfors under de senaste åren, och att minimera byggstörningar har varit en viktig del av dessa projekt också.

För att minimera byggstörningarna fokuserar vi på god kommunikation och information och har ett nära samarbete med entreprenörer och boende i området. Detta planerings- och intressentsamarbetet har redan påbörjats.

Vi kommer att fortsätta att informera mer om projektet i takt med att planeringen fortskrider under året.

Jag uppmuntrar dig att ta del av information om projektet på vår webbplats www.turunraitiotie.fi.

Om du har frågor eller kommentarer om spårvägen kan du nå oss på Facebook, Instagram, LinkedIn och info@turunraitiotie.fi.

Juha Saarikoski

Verkställande direktör

Åbo Spårväg Ab

Publicerad: