Hundratals väljer att pendla till bilfabriken i Nystad -- varför vill inte alla flytta till staden?
Klockan är lite över fyra på morgonen. Ett fyrtiotal Åbobor står och trampar i snön vid den oplogade busstationen i Åbo.
En av dem som ska kliva på bussen till Nystads bilfabrik är Jani Marttila. Han är 22 år och har jobbat 7 månader på fabriken.
Till arbetsuppgifterna hör bland annat att förse Mercedes-Benz stadsjeepar med dörrar.
Trots att han är tvungen att stiga upp 3.30-tiden vissa morgnar och sitta över två timmar på buss varje dag är Marttila nöjd.
https://www.youtube.com/watch?v=8h4owFD-2UY
Det subventionerade biljettpriset på 4 euro känns rimligt och tiden på bussen brukar han fördriva med att sova, lyssna på musik eller se på tv-serier.
Att bosätta sig i Nystad har Marttila, ursprungligen från Uleåborg, inte överhuvudtaget övervägt.
– Jag vill bo i Åbo. Nystad är en så liten stad. Här finns det butiker, köpcentrum och service på nära håll.
På frågan vad som borde förändras i Nystad för att Marttila ska kunna tänka sig att bosätta sig där, har den unga mannen inget svar.
– Nej, jag vet nog inte vad som borde förändras. Där finns nog inte tillräckligt av allt det jag vill ha, svarar Marttila till slut och sätter hörlurarna på plats i öronen och kliver på.
Två bussar har dykt upp. De som står först i kön får ta bussen som går direkt till fabriken, de andra blir tvungna att ta buss nummer två som går via Reso.
Där kliver ännu fler fabriksarbetare på. Bland andra Tiina Antikainen. Hon är trött.
– Första morgonskiftet är alltid värst, förklarar Antikainen. Sen vänjer man sig.
Antikainen har jobbat ett och ett halvt år med kvalitetskontroll på fabriken. Hon är jättenöjd men inte heller hon kan tänka sig att lämna Reso och flytta till Nystad.
– Jag gillar att stan är nära, säger Antikainen och tillägger att hon är från Helsingfors och att hon är van vid att ha all service inom räckhåll.
– Finns nog inget Nystad kan göra för att få mig på andra tankar. Dessutom jobbar min man i Vanda så Reso är en bra kompromiss för oss.
Ljusen från Åbo och Reso försvinner och en bit snötäckt Egentliga Finland skymtar i mörkret när bussen rusar norrut längs med Riksväg 8.
Bilfabriken, Åbo stad och NTM-centralen står tillsammans för busstrafiken
400-500 personer åker buss mellan fabriken och Åbo varje dag
Pendlingstrafiken är ett pilotprojekt som pågår till sommaren 2019
Ny strategi ska göra pendlarna till Nystadsbor
Sextiden på morgonen sover Nystad ännu. Ykskoivunpuhti, som sträcker sig ända in i centrum, ligger spegelblank med en tunn ishinna över sig.
Mopedbilen, med fönstren öppna och två ungdomar som spelar musik på hög volym, utgör en absurd kontrast mot den trolska stämning som stadens påkostade julljus sprider i centrum.
Så småningom ska dörren till den lilla sybehörsaffären öppna, daghemsgrupper ska bege sig ut på promenad i den lilla staden, kaféerna ska öppna och i stadshuset, en bit från centrum ska stadsdirektör Atso Vainio kavla upp ärmarna.
Valmet Automotives bilfabrik i Nystad är med cirka 4500 anställda (underleverantörer medräknade) Finlands största fabrik och under de senaste två åren har fabriken rekryterat över 1000 nya per år.
En satsning utan like alltså. Men hur är det – märks fabrikens energi också i stadens inflyttningsstatistik? Svaret är både ja och nej.
Sedan 1990-talet då det bodde 18 500 personer i Nystad har antalet invånare, med ett par års undantag, minskat och årets siffror visar att nettominskningen från januari till oktober i år var 35 personer.
– Årets siffror är nog en besvikelse medger stadsdirektör Atso Vainio.
Men ve den som ger sig.
Stadens politiker har nyligen klubbat igenom en ny strategi för staden som sträcker sig ända till år 2030. Då ska invånarantalet ha stigit till 20 300.
Det är inget blygsamt mål, inte minst med tanke på att befolkningsstrukturen i Nystad ser ut som den gör på många andra håll i landet – det dör fler än det föds.
Urbaniseringen i Finland märks i Egentliga Finland. I första hand är det Åboregionen som lockar inflyttare och andra delar av landskapet är förlorare.
– Vi försöker nu mota urbaniseringen i grind, säger Vainio och nämner bland annat en aktivare bostadsproduktion, ett mångsidigare näringsliv och bättre utbildningsmöjligheter i staden som exempel på sådant som staden nu kommer att satsa mer på än tidigare.
– Men, påpekar Vainio, Nystad kan inte ensam vända trenden. Det behövs också draghjälp av av beslutsfattare på högre nivå.
Vainio anser att Nystad borde få tillbaka passagerartrafiken på räls mellan Åbo och Nystad. Det här skulle öka stadens attraktionskraft rejält.
Fabriken fortsätter rekrytera
HR-chef Tomi Salo går med raska steg mellan rummen på kontoret i bilfabriken.
När vi slår oss ner för en kort intervju blinkar samtal efter samtal till i Salos mobiltelefon. Mellan svaren passar han på att svepa i sig några klunkar kaffe ur sin muminmugg.
Salo är en upptagen man. Med över 4000 anställda, 72 olika nationaliteter, en genomsnittsålder på 36 ålder och ett rekryteringsbehov på cirka 50 personer per månad, är det mycket att stå i med.
Valmet Automotive
Tillverkar Mercedes-Benz GLC-stadsjeepar samt Mercedes-Benz A-Klass
Har i Nystad cirka 4000 anställda och över 600 robotar
Finlands största fabrik (antal anställda)
Grundad 1968
10% av de anställda har utländsk bakgrund
Fabriken kallar sig för en lågtröskelarbetsplats. Det betyder att nästan alla som kan antingen finska eller engelska har chans att få jobb.
På frågan varför så många av fabrikens anställda väljer att pendla till arbetsplatsen i Nystad, i stället för att bosätta sig i staden, har Salo inget entydigt svar.
– Men eftersom det går så smidigt att pendla så är man ju inte tvungen att flytta. Kanske det är en orsak, kastar Salo fram.
Ett segt rykte, som påstår att fabrikens arbetare skulle ha så låga löner att de inte har råd att vare sig köpa eller hyra bostad i Nystad, ger Salo inte mycket för.
Fabrikens lönesättning är offentlig och ur tabellerna framgår att den genomsnittliga timlönen (med tillägg) ligger på cirka 13,90 euro.
Valmet Automotive, som i år firar femtio års jubileum är med sina drygt 4000 anställda Finlands största fabrik.
För tio år sedan hade fabriken ungefär 800 anställda och de allra flesta kom på jobb i bil eller på cykel från Nystad.
I dag utgör Nystadsborna bara ungefär en fjärdedel av fabrikens anställda.
– Jag tror inte att någon stad hade lyckats hänga med i svängarna, säger Salo. Plötsligt skulle det ha behövts 600 lediga bostäder. Det är klart att det inte fanns så många lediga och det tar tid att få igång nyproduktion av bostäder.
Enligt Salo är stadens målsättning att under de kommande 10 åren få en nettoökning på nästan 500 personer per år ambitiös.