Hundratals hushåll i centrala Pargas berörs då Posten grupperar om postlådor
Posten och distributionsbolaget Lounais-Suomen Tietojakelu (LSTJ), som bland annat ansvarar för den tidiga utdelningen av Åbo Underrättelser och Pargas Kungörelser i Pargas, har under onsdagen informerat omkring 300 hushåll om att de måste flytta sina postlådor i grupper senast den 1 juni.
De nu berörda områdena ligger i stadsdelarna Söderby, Storäng, Munkvik och Parsby i Pargas.
De berörda gatuavsnitten är markerade med rött på kartan.
Posten bestämmer var lådan placeras
Enligt postlagen är det numera Posten som fastställer placeringen av postlådorna i enlighet med Transport- och kommunikationsverket Traficoms föreskrifter.
Enligt bestämmelserna ska postlådor för småhus i första hand placeras i grupper. Men det är högst 50 meter från fastighetens infart som gäller, vilket betyder att avståndet till postlådan inte ökar särskilt mycket för den enskilda kunden.
Postens grupperingsansvariga Tommi Lehtonen berättar att det nu påbörjade grupperingsprojektet är en fördröjd fortsättning på det arbete som inleddes redan för närmare 15 år sedan i Pargas.
– I det här skedet är det omkring 300 hushåll som berörs och beroende på våra resurser kan det bli en fortsättning redan under hösten. Det första meddelandet gick ut i onsdags och under fredagen kommer vi att markera platserna för lådgrupperna med stolpar.
Ekonomin ligger bakom
I meddelandet som delats ut till de berörda hushållen motiverar Posten och LSTJ beslutet med att minska på utdelningskostnaderna och att postutdelarnas arbete underlättas. De flesta postrutterna på de här områdena sköts med skoter.
– Beslutet handlar i grund och botten om att göra postutdelningen mer kostnadseffektiv och miljövänlig. Samtidigt blir det tryggare för postutdelarna.
Vad händer om kunderna inte flyttar sina postlådor i grupper inom utsatt tid?
– Vi skickar ut en påminnelse ännu innan ändringen träder i kraft. Om kunden inte flyttar sin postlåda trots det, kommer posten att levereras till ombudsposten i Pargas där kunden kan hämta sin post, säger Lehtonen.
Helt och hållet på kundens ansvar
Under torsdagen hade Lehtonen nåtts av endast ett e-postmeddelande gällande beskedet, men han förväntar sig att det blir många som kommer att höra av sig.
– Frågan handlade om vem som står för kostnaderna och jobbet med att flytta postlådorna. På den punkten är det helt klart att det är upp till kunden, eftersom postlådorna är kundens egendom.
Undantag finns, men gäller inte automatiskt tidiga utdelningen
Undantag finns också, eftersom ensamboende över 75-åringar och invånare med rörelsehinder har rätt att få sin dagsutdelningspost till en postlåda som placerats enligt kundens önskemål.
Det här gäller däremot inte den tidiga distributionen av dagstidningar och annan brevpost som LSTJ delar ut, om man vill ha också den utdelningen till en annan postlåda måste man skilt avtala om det med LSTJ.