HS: Både Viking och Silja har ändrat tidtabeller för att minska utsläpp och spara bränsle

Den skattefria försäljningen på Sverigebåtarna behövs för att hålla Ålandstrafiken i gång. Foto: Jan-Ole Edberg
Foto: Jan-Ole Edberg
Publicerad:

Rederierna Viking Line och Tallink Silja har gjort ändringar i sina tidtabeller för att optimera passagerarfartygens hastigheter, skriver Helsingin Sanomat.

Om fartyg sänker sin hastighet till sjöss kan de både spara bränsle och minska sina utsläpp, står det i en utredningsrapport som miljöorganisationen Seas at risk publicerat.

Forskning bakom

Rapporten baserar sig på tidigare forskning och hänvisar bland annat till en två år gammal uppskattning om hur mycket fartygens koldioxidutsläpp minskar och ökar beroende på hastigheten.

Enligt uppskattningen från 2017 skulle till exempel en 20 procents sänkning av hastigheten resultera i en 24 procents minskning av koldioxidutsläppen hos transportfartyg.

Enligt den nya rapporten skulle också svavel- och kväveutsläppen minska om hastigheten sänktes. Slutsatsen baserar sig på antagandet att relationen mellan hastigheten och dessa utsläpp är samma som relationen mellan hastigheten och koldioxidutsläppen.

Särskilt för svavlets del skulle en sänkning av ett fartygs hastighet och bränsleförbrukning bidra till att utsläppen minskar.

Oljud minskar under vattenytan

Rapporten slår också fast att en sänkning av fartygens hastigheter skulle minska oljudet som fartygen orsakar under vattenytan. Även kollisionerna med till exempel valar skulle minska i och med hastighetssänkningarna.

Den nya rapporten tar inte ställning till hastighetssänkningarnas inverkan på handeln. I en undersökning som gjordes 2017 bedömdes det att en sänkning av fartygens hastigheter inte skulle ha särskilt stora ekonomiska konsekvenser.

Viking Line har optimerat

I Finland har rederierna Viking Line och Tallink Silja gjort ändringar i tidtabellerna för en del rutter för att deras passagerarfartyg ska kunna åka långsammare, rapporterar Helsingin Sanomat.

--  Vi har optimerat fartygens hastighet och hamntid så att vi kan hålla medelhastigheten och utsläppen så låga som möjligt, säger Viking Lines kommunikationschef Christa Grönlund till HS.

Samtidigt försöker rederierna, hamnarna och sjöfartsmyndigheterna hitta nya sätt att underlätta ruttplaneringen till sjöss. Nästa år kommer passagerarfartyg mellan Åbo och Stockholm att förses med ett nytt kommunikationssystem som heter Sea Traffic Management (STM).

STM är ett digitalt verktyg som gör det möjligt för fartyg och hamnar att lätt dela med sig information om till exempel rutter och tidtabeller.

Fartygen kan till exempel minska sin bränsleförbrukning om de lyckas planera sina rutter och hastigheter så att de inte måste vänta på varandra vid trånga passager där endast ett fartyg åt gången kan åka.

SPT

Publicerad: