Högsarfärjans farled borde få trafikljus – elfärjans vajrar kan vara en säkerhetsrisk för andra båtar

Arkiv/Kim Lund
landsvägsfärja vid en hamn
Publicerad:

Båtförare som rör sig i den farled i Norrviken i Nagu som korsar Högsarfärjans farled ska se upp.

Rederiet Finnferries provkör just nu färjan med hjälp av elektricitet och det här betyder att färjan har två vajrar istället för en.

Vajrarna kan vid vissa väderleksförhållanden stig upp till ytan och medför då en risk för korsande trafik.

Färjan är försedd med sedvanliga varningsskyltar och det finns också skyltar som varnar för färjan på stränderna.

För att kunna ta i bruk elfärjan permanent krävs ändå tillstånd enligt vattenlagen och det tillståndet innebär att båtförare varnas bättre än nu för vajrarna.

Enligt vägingenjör Tapani Jaakkola vid Närings-, trafik-, och miljöcentralen är tillståndsprocessen påbörjad och NTM-centralens förslag är att färjans farled förses med bland annat trafikljus.

När trafikljusen installeras är just nu inte klart.

I fall ljusen inte hinner installeras före sommarsäsongen måste man återgå till att driva färjan med diesel som tidigare. Då har färjan bara en styrvajer som är lite lösare än elfärjans vajrar och som inte utgör en likadan risk för korsande båttrafik.

Webbchef, reporter
Publicerad: