Högsarfärjan är en flytande självmordsgiljotin

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Har förståndet totalt försvunnit från vissa tjänstemän och finns det ingen som med basfakta kan sätta foten ner och stoppa nuvarande huvudlösa projekt, som kommer att sluta med en katastrof med dödlig utgång?

Det snackas om placering av röda och gröna trafikljus säkert enbart för att folk på land kan två händerna vid en olycka. När planeringen tydligen har gjorts av någon skrivbordsentusiast som enbart seglat mellan skrivbordsstolen och papperskorgen utan att någonsin sett mera vatten än i badkaret. Det framkom klart och tydligt redan för över 30 år sedan när det installerades röda och gröna lampor vid färjefästen att nyttan var lika med noll när ingen förstod hur och när man skall passera. Flera gånger slutade det också då så att någon snurra låg på vajern fast det enbart fanns en vajer, nu är det tre. Samma dåliga idé är förslaget med olika varningstavlor. Hur ser man dem i dimma och mörker?

Vajern skär som en kniv om en båt kör på den om vajern är just under vattenytan, eller i luften som den ofta blir i hårt väder. En sådan olycka kan jämföras med olyckan i Lahtistrakten där en flicka skar ihjäl sig på vajern som var uppspänd i pulkbacken.

Skillnaden är den att Lahtisolyckan var mera oförstånd, här gäller nästan vett och vilja. Trots att lönsamheten är + - noll om allt räknas med.

Förstår ej hur man kan utsätta oskyldiga människor för livsfara enbart för egen vinning.

Det är nog inget nöje att plocka upp sönderkrossade lösskurna armar och ben som ligger på havsbottnet.

Har inte heller det minsta förståelse för Pargas stads myndigheter som utan vidare utan basfakta ger sitt samtycke. Det är nu 20 år sedan Nagu kommun ritade Högsarvägsträckningen över till Biskopsö men fortfarande har ingen detaljplanering ens påbörjats. Det måste tydligen ske en olycka först innan något sker för med nuvarande system är det bara fråga om när det sker.

Är nuvarande politiken inom staden den att någon förnyelse av infrastrukturen inte är av nöden här i skärgården trots att vi här på Högsar ligger bakom en eländig färja och ändå är med bland de större turistföretagen i skärgården. Men att vi på något vis här skulle ha nytta av ringvägen vad gäller färjan är nog rena skitsnacket.

Kom ihåg när en olycka händer, så skyll inte på färjeföraren för han kan på inget sätt undvika en olycka, för kör en båt på kan föraren på färjan inte bromsa för då stiger vajrarna ännu mera upp. Kör han vidare kan han anklagas för att inte försökt undvika olyckan. (Hur gör man?)

Kan med egen personlig erfarenhet ganska exakt berätta om utvecklingen av dessa plåtlådor till färjor. Högsarfärjan i nuläge, det vill säga med den vajerdrift som man nu i efterskott sökt tillstånd för, är en kopia på Vikomfärjan som fick smeknamnet Blixten för sin snabbhet, Jag tror den gick 2–3 knop. Hade förmånen att personligen sommarjobba där en månad på 70-talet. Där utbyttes också vajrarna till propellerdrev.

Exempelvis Elektra räknades mer eller mindre som en sensation när den kom. Men hur är det i verkligheten. Den är mer som en broms för skärgårdsbornas utveckling än till nytta på lång sikt.

Hade pengarna sparats och allt planerats med förnuft så hade det kunnat byggas en fast väg istället till Nagu för samma summa pengar som i dag används till alla färjor och onödiga projekt. En färja är alltid enbart en hjälp i nöden.

Wilhelm Henriksson

Nagu

F.d. farledsmästare inom Sjöfartsverket

Publicerad: