Hjälparbete i Bangladesh
Hungerdagen är Röda Korset årliga insamlingskampanj där man samlar in pengar till Katastroffonden. De insamlade medlen gör det möjligt för Röda Korsets delegater att hjälpa där nöden är störst. Möt Jonathan Nygård, it-delegat som sett hjälpen nå fram till Filippinerna och Bangladesh.
När vi träffas i slutet av mars har Jonathan Nygård, från S:t Karins, just kommit hem från sitt senaste uppdrag i Bangladesh. Under två veckor jobbade han som IT-stöd och teknisk personal i fältsjukhuset i Cox’s Bazar i sydöstra Bangladesh nära gränsen till Myanmar. Sjukhuset är uppbyggt i anslutning till ett tältläger med immigranter från Myanmar. För tillfället bor det 900 000 personer på området.
Som it-delegat såg Jonathan till att datasystemen fungerade och gjorde en hel del ominstallationer. Arbetsbilden i Bangladesh var inte så annorlunda jämfört med vardagen på Röda Korsets IT-avdelning i Finland. Men omständigheterna var annorlunda.
- Eftersom sjukhuset rullat på sedan hösten har de en fungerande infrastruktur, men det är klart att det finns fysiska utmaningar. Det är en omställning för kroppen att komma från midvinter i Finland till 35 graders hetta och fukt, säger Jonathan.
Fältsjukhuset i Cox’s Bazar består av ett tiotal tält och fungerar i princip som ett vanligt sjukhus. Det byggdes upp hösten 2017 under ledning av det norska Röda Korset. Sedan februari 2018 leds arbetet av Finlands Röda Kors. Varje dag vårdas ett hundratal patienter här och verksamheten kommer att rulla på fram till slutet av året.
Säkerhetsläget kring lägret är generellt sett bra även om det finns vissa förhållningsregler som delegaterna måste följa i kontakten med bangladeshier. Även naturen bjuder på sina egna utmaningar. Tältlägret är byggt på en elefantstig, vilket gör att elefanterna fortfarande rör sig på området och malariamyggorna gör att man måste ha vaccinationer och malariamedicinen i skick.
Började som frivillig
Jonathans bana inom Röda Korset började 2009 när han gick med i en första hjälpen grupp i Sagu. Gruppen var en gemensam grupp för medlemmar från Sagu, Pemar, Pikis och S:t Karins rödakorsavdelningar. Jonathan deltog också i frivilliga räddningstjänsten och dejourerade som förstahjälpare vid olika evenemang.
- Det som lockade och gjorde att man på nytt och på nytt ville komma med var sammanhållningen i gruppen. Det var roligt att vara med på övningarna, evenemangen och dejourerna, säger Jonathan.
Första kontakten med den internationella hjälpberedskapen var under en kurs i vattenrening som ordnades i Röda Korsets centrallager i Kalkku, Tammerfors. Kursen riktades både till frivilliga och delegater och deltagarna handplockades till utbildningen.
Jonathan har en bakgrund inom trådlös kommunikation, och på den internationella enheten på Röda Korset var man mycket intresserad av hans yrkesprofil och uppmanade honom att söka till grundutbildningen för Röda Korsets delegater. Kursen ordnas två gånger per år och med 300 sökande är gallringen hård. Jonathan kom in på sitt andra försök, hösten 2011.
Efter kursen var Jonathan en del av den internationella personreserven, men för att bredda sin kunskapsbas och för att kunna utbilda andra i it och telekomteknik i krissituationer har Jonathan gått flera utbildningar inom den tekniska sektorn.
- Min yrkesbakgrund gör att jag jobbar mest med it och telekom, men jag har också utbildat mig så att jag kan bygga upp elnät, resa tält och andra grundläggande tekniska saker, säger Jonathan.
Utmanande men givande
Jonathans första uppdrag bar av till staden Balangiga i Filippinerna år 2013. Balangiga ligger på ön Samars östkust och i november 2013 hade tyfonen Haiyan ödelagt staden.
Som en av de första organisationerna på plats i området byggde Finlands Röda Kors upp en hälsovårdsstation där och Jonathan åkte med första vågen biståndsarbetare. Förstörelsen var total. Tyfonen hade kört igenom allt så det fanns varken el, vatten eller kommunikationsmedel på plats. All kommunikation skedde via satellit.
I tre veckor var Jonathan på plats och såg till att nätförbindelserna funkade i det hårt drabbade området. Vid sidan av det renade han också vatten
Det är just utmaningen och känslan av att hjälpa på plats som driver Jonathan.
- Den drivande kraften är att faktiskt se att det som samlas in här på Hungerdagen används för att hjälpa folk ute på fältet.
De viktigaste egenskaperna för den som vill jobba ute på fältet är att vara en lagspelare, ha långt tålamod och inte begränsa sig till en specifik uppgift. Man ska kunna lite av allt.
- Man behöver inte vara perfekt på en specifik sak, men man ska vara beredd på att hjälpa till där det behövs,säger Jonathan.
Text: Andrea Södergård
Foto: Sofia Jern & Jonathan Nygård
Vad är en delegat?
- Röda Korsets biståndsarbetare kallas delegater
- Delegaterna arbetar ute i världen och för fram hjälpen där nöden är stor
- Delegaterna är verksamma både på katastrofområden och i långvariga utvecklingsprojekt.
- Delegaterna väljs ut från Röda Korsets personreserv. För att komma med i reserven ska man gå en veckas engelskspråkig grundkurs.
- I vår personreserv finns en rad olika yrkesprofiler. På fältet behövs allt från logistikproffs till vårdpersonal och it-stöd
- För mer information besök rodakorset.fi/kom-med/som-bistandsarbetare
Varje dag på fältsjukhuset i Cox’s Bazar
- vårdas 100–150 patienter
- utförs 10 operationer
- föds 3 barn