Hesburger växer både i Finland och utomlands – tillväxten störst i Lettland och Litauen

Hesburger inleder samarbetsförhandlingar i morgon, torsdag. Pressbild.
Publicerad:

Hesburgerkedjans försäljning uppgick 2018 till 324 miljoner euro. Det betyder en tillväxt på sju procent sedan 2017.

Försäljningen i andra länder än Finland står för cirka 100 miljoner av försäljningsintäkterna, och det är också utomlands som tillväxten är störst. Försäljningen ökade med fyra procent i Finland och 13 procent utomlands.

– Vår plan är att öppna 30 nya restauranger i år, hälften utomlands. I den här takten kommer det i slutet av 2019 att finnas 500 Hesburger-restauranger utanför Finland, säger Hesburgers vice vd Jari Vuoti i ett pressmeddelande.

De viktigaste tillväxtländerna just nu är Lettland och Litauen.

– De närmaste åren ska kedjan satsa på den bulgariska marknaden, säger operativa direktören Vesa Viitanen.

I nuläget har Hesburger 271 restauranger i Finland och 201 i andra länder. Dagligen äter ungefär 180 000 personer vid någon av restaurangerna. Kedjan sysselsätter ungefär 5 000 personer i Finland.

Publicerad: