Hårt slag mot sjöfarten då TY lägger ner Braheacentret – "Det är väldigt synd"
Rederinäringen, varvsindustrin och hela sjöfartsbranschen är förlorare då Åbo universitet till följd av sina omställningsförhandlingar lägger ner sjöfartsbranschens forsknings- och utvecklingscentral.
Enheten i Braheacentret är den enda i Finland som på universitetsnivå har specialiserat sig på sjöfartsrelaterade frågor. Man samarbetar med rederierna, varven, hamnarna, företag och statliga myndigheter som Traficom och Farledsverket.
Till uppgifterna hör bland annat att göra ekonomiska uträkningar, bedöma framtidsutsikterna och beräkna lönsamheten i investeringar och projekt som planeras, information som sedan fungerar som underlag för beslutsfattandet hos utvecklingscentralens samarbetspartners.
Åbo hamns vd Erik Söderholm är en av dem som sörjer Braheacentrets öde. Han förstår att universitetet måste spara pengar, men ifrågasätter om det här rätt sätt att göra det på.
– Centret har varit en viktig partner, inte bara för Åbo hamn, utan för hela sjöfartsnäringen och businessen. Vi har bland annat anlitat deras tjänster då vi planerade den nya terminalen och senast då vi ville utreda om det finns intresse för att öppna en färjerutt till Polen. Centralen är seriös, presenterar fakta och gör upp visioner. Vad jag vet har de aldrig haft fel, därför är väldigt synd att den läggs ner.
Harmfullt också för rederierna
Att Braheacentret snart inte längre finns kvar är en förlust också för Rederierna i Finland. Föreningen har haft ett långt och fruktbart samarbete med utvecklingscentralen som bland annat har sammanställt den årliga rederibarometern och gjort ekonomiska översikter av branschens framtid, säger vd Tiina Tuurnala .
Hon hade hoppats att universitetet skulle ha fört en dialog med näringen innan man bestämde sig för att avsluta verksamheten. Den dialogen uteblev och nu är det bara att konstatera faktum.
– Det är förstås harmfullt och jag hoppas att verksamheten kan fortsätta i någon form. Det kkan aldrig finnas för mycket av liknande instanser som kan så här mycket om sjöfart och som dessutom utbildar branschfolk.
Det är hårt slag, inte bara för det lokala sjöfartsklustret, utan för hela Finland.
Specialforskare Tapio Karvonen är en ledande profil på Braheacentret. Han har lett flera forsknings- och utvecklingsprojekt med koppling till sjöfart, såväl internationellt, nationellt som lokalt. För honom och hans kollegor är nedläggningsbeslutet ett svårt bakslag.
– Det är hårt slag, inte bara för det lokala sjöfartsklustret, utan för hela Finland. Det görs visserligen maritim forskning vid handelshögskolan och i yrkeshögskolorna, men vi är den enda enhet där all forskning är koncentrerad till ett och samma ställe.
Karvonen befarar att det kommer att bli svårare för sjöfartsnäringen och varvsindustrin att få fakta och information om branschens framtidsutsikter och verksamhetsförutsättningar.
– Nu försvinner mycket sakkunskap och expertis som företagen och myndigheterna har haft nytta av. En annan viktig aspekt är att den fortbildning som vi ordnat för folk inom sjöfartsbranschen tar slut.
Omställningsförhandlingarna berörde cirka 45 personer. Tapio Karvonen har sagt upp sig och börjar i april jobba på Turku Science Park.