Härifrån slussas 500 containrar med gods till lyxkryssarbygget

Alma Ruonamo
Vd och kvalitetschef på Åbo Frilager står i en lagringshall.
Vd Stefan Lindström och kvalitetschef Christoffer Dahla på Åbo Frilager.
Publicerad:

Hundratals containrar med lyxkryssarvaror har redan slussats via Åbo hamn till varvet i Perno.

Och det kommer ännu flera. Frilagret har en viktig roll för Åbos starka sjöfartsindustri.

Lagret är en första anhalt i Åbo i transportkedjan av varor till bland annat lyxkryssarbyggena.

Närmare 1 000 varuförsändelser ska anlända

För tillfället förvaras allt från täcken till elektronik i frilagrets utrymmen. I hallarna lägger man märke till de splitternya spelautomaterna med moderna skärmar.

De är på väg till världens största lyxkryssare Icon of the Seas I. Hittills har ungefär 500 containrar med fartygets varor anlänt till Frilagret.

– Här finns allt man kan tänka sig finnas på en lyxkryssare. Största delen består av inredningsobjekt, säger vd Stefan Lindström.

Ytterligare har ungefär lika många försändelser beräknats anlända till lagret, säger ChristofferDahla, kvalitetschef på Åbo Frilager.

Alma Ruonamo
Lagringshall på Åbo Frilager med många pafflådor.
Varorna som ska vidare till fartyget förvaras i stora hallar.

– Det är otaliga mängder som kommer in, allt ska gås igenom och separeras beroende på vilken avdelning varorna hör till. I en och samma container kan det finnas föremål som ska till hytter, casinot eller restauranger. Man ska ha koll på exakt vad som kommer in och ut, säger Lindström.

Godsen förvaras i genomsnitt i ett halvt år innan de åker vidare till varvet.

Lagring och godshantering

Kryssningsrederiet Royal Carribeans använder ungefär en femtedel av det takförsedda lagringsutrymmet på 50 000 kvadrat.

Anställda på rederiet har ett system där de läser av en kod från de olika paketen. De olika varorna kontrolleras och lagras på egna avdelningar.

På så sätt ska de kunna transportera varorna direkt till fartyget. Onödigt förpackningsmaterial tas bort för att minimera brandrisken på fartyget medan det byggs.

Frilagret samarbetar även med tiotals av Åbovarvets leverantörer. Under lagringstiden hanterar många även gods i lagerutrymmena.

– Till exempel heltäckande mattor på 150 000 kvadrat skärs här hos oss innan delarna levereras till fartyget, säger Dahla.

Utöver lagringsutrymmena har Royal Carribean flera mindre kontor på Frilagret, därifrån har de direkt kontakt med huvudkontoret i Miami.

De som arbetar här kommer från många olika länder, utöver europeiska länder nämner Lindström Bahamas, Kina och USA som exempel.

Logistikoperatören Hellman Worldwide Logistics ansvarar för varutransporten för Royal Carribean. Varorna kommer från olika delar av världen, allt mellan Kina och USA, säger Lindström.

De mindre leveranserna transporteras till Litauen för att sedan skickas vidare till Åbo Frilager.

Där samlar man varorna i större transportvolymer via en så kallad hubb innan de åker vidare till Åbo. Nästan allt gods är tullfritt.

Icon-projekt fram till 2026

Varorna från lagret levereras till Icon of the Seas I i slutet av året. Fartyget beräknas stå klart i slutet av 2023.

Åbo Frilagers lagerutrymmen ska användas för ytterligare två Icon-projekt som fortsätter fram till 2026.

Åbo Frilager
Lagringshall med många pafflådor.
Åbo Frilager har flera hallar där varorna förvaras.

Men Frilagret hanterar inte bara gods till varvet. Vd Stefan Lindström är van vid att få frågan: "Är det där de nya bilarna står?" när han nämner Frilagret.

– Många Åbobor har cyklat förbi Frilagret då de åker till Runsala, men få vet hur mycket verksamhet här finns, säger han.

På Frilagrets område står en del bilar, så helt fel har de som ställt Lindström frågan inte. Då verksamheten inleddes år 1965 stod bilimporten för 80 procent av företagets verksamhet.

Enligt Lindström handlar det om ungefär 20 procent idag.

Idag är frilagret en stor aktör inom lagerlogistik. Sammanlagt har de drygt 100 olika kunder.

– Vi sköter hela kedjan för företag som utlokaliserar sin logistikverksamhet. Vi har under de senaste åren satsat på ett större serviceutbud och moderna informationssystem, säger Lindström.

Tillväxt och fler utrymmen

Det ekonomiska läget under de senaste åren har enligt Lindström och Dahla inte haft någon avsevärd inverkan på frilagrets verksamhet.

– Vi har märkt av vissa mindre trender. En del företag byggde i början av coronapandemin upp sina lagringsvolymer och reserverade vissa varor, eftersom de visste att det kan bli svårt att få tag på dem. Lite samma effekt märkte vi då kriget i Ukraina började, priserna inom byggnadsbranschen och på materialen började gå upp, säger Lindström.

Den globala komponentbristen har ändå påverkat verksamheten en aning.

– Vi har ibland inte fått tag på till exempel truckar vi skulle behöva, säger Dahla.

Lindström säger att det i och med långa leveranstider är viktigt att kunna planera framtida behov, eftersom det kan ta upp till ett år att få tag på vissa maskiner.

Åbo Frilager
Dronebild på Åbo Frilagers område.
På det 28 hektar stora området finns ungefär 50 000 kvadrat takförsett lagerutrymme.

I fjol expanderade företaget sina lagerutrymmen med 11 000 kvadratmeter, enligt Lindström finns det planer på att ytterligare bygga lite till.

År 2022 hade förtaget en omsättning på 3,5 miljoner, vilket innebär en tillväxt på 25 procent jämfört med det föregående året.

Åbo Frilager


  • Grundades 1964.

  • Finns på Importgatan 7 i Åbo.

  • Erbjuder lagringstjänster med mera.

  • Omsättning: 3,5 miljoner (2022).

  • Sysselsätter 17 fast anställda.

  • Upptar ett 28 hektar stort område.

  • Upprätthåller takförsedda lagerutrymmen på cirka 50 000 kvadratmeter.