Hårda race körs i Bleckstaden i Åbo – tioåriga Kasper Haahti från Åbo är redan en rutinerad tävlare
Ett tiotal färggranna racerbilar susar runt på föreningen Turun Urheiluautoilijats bana i hallen Bleckstaden i Åbo. Det handlar om en deltävling i den nationella Winter Jumps-serien för eldrivna radiostyrda bilar som avgörs det här veckoslutet.
– Det gick bra trots att bilen voltade ganska många gånger, säger Kasper Haahti från Lillheikkilä i Åbo.
Karossen till hans bil är redan bortplockad för service. I en liten burk finns reservdelar, såsom utväxlingar för olika banor samt fjädrar med varierande styvhetsgrad.
– Nu har jag däck för betongbanan här, men i Helsingfors kör vi ibland på en bana som är en utrullad tygmatta.
Tioåriga Haahti från Lillheikkilä i Åbo är trots sin unga ålder redan en erfaren förare.
– Jag fick min första bil när jag var fyra och började köra mer aktivt när jag var fem. Nu kör jag här två gånger i veckan.
Publik är också välkommen under tävlingsveckoslut, som nu. Inträdet är fritt och det finns också ett litet kafé i bancentret.
Det har hunnit bli en hel del tävlingar för Kasper Haahti, inte bara i Finland, utan också i Sverige och Estland.
I augusti åker han till Europamästerskapen i Spanien.
På en lång raka skulle hastigheten kanske stiga till 60 kilometer i timmen, tror Haahti. Men topphastigheten är inte så viktig på den superkrokiga RC-banan, som kräver full koncentration.
Vid ett annat bord sitter Juha Heikkilä, också från Åbo. Hirvensalobon är plats med sin son Joel. På bordet ligger hans egen bil, sjutton år gammal, och sonens nya.
– Jag kör mest för skoj skull. Det är de unga, med spelkonsolsreflexer, som dominerar den här sporten. De har så välkoordinerade ögon-finger-rörelser, säger Heikkilä.
För pappa och son Heikkilä började allt som ett test, som sedan blev en målmedveten hobby. Det handlar inte bara om att meka och köra, säger Juha Heikkilä.
– Det här har också en viktig fostrande funktion, då barn under tävlingar och resor får lära sig att agera självständigt och hur man umgås med vuxna.
Juha Heikkilä gillar också hur praktiskt det är med en gemensam hobby där allt ryms i sportväska. Dessutom är det hela mycket avstressande.
– Det här är en hobby där du måste fokusera på ett sätt så att hjärnan töms helt på annat. När jag åker hem härifrån så kan jag plötsligt ha svar på frågor som jag grubblat över då jag varit på väg hit.
Tävlingen i bancentret på Låssmedsgatan i Bleckstaden har lockat ett åttiotal förare, i alla åldrar.
De kör och mekar och rycker också in som banfunktionärer. De snabba bilarna vurpar nämligen ofta då de hoppar, och då är det funktionärernas uppgift att vända på bilarna så de kan fortsätta.
På lördagen tävlar de bakhjulsdrivna bilarna, på söndag är det de fyrhjulsdrivnas tur, säger tävlingschef Kai Jämsä från Turun Urheiluautoilijat.
Deltävlingen är ordnad så att alla ska få köra så mycket som möjligt. Dagarna startar med tidskörningar som styr hur kvalgrupperna sammanställs.
Efter kvalkörningarna väntar finaler, flera stycken, där alla igen får vara med i särskilda A-, B-, C- och D- finaler.
– På så vis kommer förarna i sådana grupper där de köra mot andra som är ungefär lika bra. Varje åk blir mer spännande på så vis och alla får köra så mycket som möjligt, säger Jämsä.
Winter Jumps-deltävlingens finalåk inleds ungefär klockan 15.30. Tävlingarna pågår till ungefär klockan 18.
På söndag börjar programmet ungefär vid niotiden och pågår ungefär lika länge som lördagen.
https://youtu.be/thkN14KVrN8