Han inkvarterar konstnärer och akademiker på släktgården i Bromarv - "Varför skulle vi bo på tumanhand i ett så här stort hus?"
I hönshuset gal tuppen. Hackspettens knackande ekar över gårdstunet. Snön gnistrar i solskenet. Utanför verandan till den gula mangårdsbyggnaden har ingen ännu gått sedan snöfallet men det är där Oscar Gräsbeck tar emot på Kansjerf gård i Bromarv.
Inne i salongen strålar värmen så där som den bara gör i gamla hus med kakelugnar. En kvinna insvept i en filt sitter i soffan och jobbar på sin dator. Hon är betalande gäst på gården och en del av den residensverksamhet som Oscar Gräsbeck och hans fru Ida Söderström idkar på släktgården.
– Varför skulle vi bo på tumanhand i ett så här stort hus? utbrister Gräsbeck när vi sätter oss med varsin kopp kaffe i gårdens entré, numera kafé och lobby.
Helsingforsborna Gräsbeck och Söderström tog över släktgården i Bromarv 2019, ett halvår före pandemin slog till. Tajmingen med låntagande och en satsning på evenemang, restaurang och inkvartering var inte helt optimal. Men residensverksamheten var något av en räddning.
– Det var speciellt viktigt under pandemin. Det visade finnas beställning för ett ställe att komma bort hemifrån och jobba på distans.
På Kansjerf, som numera har epitetet "kulturgård", har residensbegreppet utvidgats.
– Traditionellt har det omfattat konstnärer men hos oss gäller det lika mycket journalister, studerande och forskare. Här blandas vetenskap, konst och kultur.
12 000 besökare
Kansjerf kulturgård öppnade officiellt i augusti 2020 och har sedan dess haft mellan 5 000 och 6 000 besökare på årsnivå.
– Vi har inte satsat en enda euro på konventionell marknadsföring. Den har varit helt organisk via främst Facebook och Instagram. Vi har berättat öppet om vår vardag och våra utmaningar på landet som när det är 7 grader varmt inomhus efter att värmepannan har slocknat. De storyna drar bäst.
Kansjerf har också figurerat i flera tidningsartiklar och tv-produktioner tack vare den välbevarade interiören.
– Här har just inte renoverats sedan 1950-talet. Vi har förnyat en del men velat hålla helheten så intakt som möjligt. Vi har bevarat en del spruckna spännpapperstak och salongen har vi knappt rört alls. Mycket har handlat om att tömma och renovera ytor. Vi har gått igenom fyra generationers saker.
Trädgården med äppelträd och bärbuskar från 1800-talet var övervuxen när paret tog över gården men Söderström grävde fram gamla dokument och arkivbilder och man har sedan dess arbetat med att återskapa trädgårdens forna glans.
I trädgården finns restaurangens "terrass" och "Nylands största" utskänkningsområde.
Den sista helgen i juli ordnar man bland annat "Kansjerf Garden Festival" med musik på lördag och brunch och yoga på söndag.
Gräsbeck konstaterar att Bromarv har ett ganska rikt kulturliv för sin storlek med ett 40-tal musikevenemang sommartid. På Kansjerf försöker man hålla kulturlivet i gång året om också med kultursalonger där man kombinerar musik med fine dining. Eftersom Bromarv har cirka 450 invånare året om och närmare 6 000 invånare på sommaren kommer största delen av gästerna utifrån.
– För en Bromarvbo är det kanske självklart att äta tomater från grannen och fisk som man fångat själv. Men för många av våra gäster är det exklusivt.
"En destination"
På Kansjerf kan man också ordna mindre bröllop eller fira bemärkelsedagar med familjen. Man kan boka hela huset om man så vill. Det finns fyra övernattningsrum med alla bekvämligheter och sovplatser för 12 personer. Man kan erbjuda traktering för 20 personer med full betjäning. För större fester eller behov av mer inkvartering samarbetar man med Rilax och Bromarv gård.
– Vår inkvarteringskapacitet är en flaskhals men vi vill inte heller vara ett hotell. Vi vill ju dela med oss av vårt hem. Det ska vara autentiskt och hanterligt.
På gården kan man också bekanta sig med höns, får, getter eller rida på gårdens hästar.
– Vi är en destination. Bromarv ligger inte precis på vägen någonstans. Det är svårt att leva på enbart jordbruk idag. Därför har vi breddat basen vi står på. Så det är roligt att folk har hittat hit.
Bygger studio i maskinhallen
Målet är att fylla gården med liv. Vid sidan om driften av Kansjerf är Gräsbeck proffsmusiker.
Med inspiration från legendariska studiomiljöer på landsbygden i Storbritannien kommer Gräsbeck att bygga en inspelningsstudio i gårdens maskinhall.
– Nästan vem som helst kan spela in med hög kvalitet mellan två madrasser i sitt sovrum. Men det blir allt viktigare var, i vilken miljö, man bandar in. Landet är fullt av studior men inte i denna atmosfär eller i denna tystnad. Tanken är att ordna låtskrivningsläger i kombination med övernattning, god mat och kanske lite ridning. Det har en klar koppling till det vi redan gör. Det kommer bli en fantastisk helhet.
Studion kommer att ha en ordentlig konsertflygel, vilket är ganska ovanligt. En flygel som för övrigt inte fick plats i Folke Gräsbecks nya bostad trots hans beräkningar.
Oscar Gräsbeck är den åttonde generationen på Kansjerf som varit i släktens ägo sedan 1811. Både hans far, konsertpianisten Folke Gräsbeck och farfar, tonsättaren och dirigenten (bland annat för Florakören och Brahe Djäknar) Gottfrid Gräsbeck, är kända kulturpersonligheter.
– De har varit framgångrika i sin genre men kanske inte så praktiska, säger den yngre Gräsbeck med ett flin.
På lördag den 1 april kan man se Oscar Gräsbeck uppträda med Pargasbandet She's Leaving Home där Oliver Tscherni och Riddo Ridberg turas på trummor och keyboards, Anton Elmvik spelar bas och Myyri Ruokolahti sjunger.
Beatlestributbandet ger en tributkonsert på Karelia i Ekenäs på lördag klockan 19.
– Grundorsaken är att Paul McCartney fyllde 80 år ifjol. Jag hade tänkt uppmärksamma det men fick höra att Riddo hade varit i med Karelia och Fokus i samma ärende. Jag tänkte att vi kan slå ihop oss.
Gräsbeck ser fram emot att få spela Beatles, den musik som trots familjens klassiska bakgrund uteslutande spelades i bilen på väg till Kansjerf när han var liten.
– She's Leaving Home är inget vanligt Beatlestributband. Det roliga är att det inte finns några gitarrer fast man spelar Beatles gitarrbaserade musik. Dessutom har man en kvinnlig solist. Melodin och orden är de samma men allt annat är nya arrangemang.
Tillsvidare är det fråga om en engångsföreteelse.
– Men om det går bra så kanske det blir fler.