Hamnen är Åbos framtid
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Vad vore Åbo utan sin hamn? Och vad vore hamnen utan sitt Åbo? Denna tanke ställde jag mig när jag flyttade hit i somras. Hamnen har varit det första som har mött mig genom åren när jag har rest hit.
Som Åbos pulsåder och ansikte mot omvärlden borde det ligga i alla stadsbor, om inte hela landets intresse att Åbo är och förblir en hamnstad i framkant.
Det går inte att överskatta sjöfartens betydelse för Åbo eller för Finland som helhet. Cirka 90 procent av Finlands import och export transporteras till havs. Och om man kollar på Åbo specifikt så transporteras mångdubbelt fler människor och varor via hamnen än via flygplatsen.
Detta och Finlands sjöfartsindustrier, som hör till världens främsta vad gäller teknologi och innovation gör Åbo till en av Finlands viktigaste städer. Och det kan vi i stor utsträckning tacka Åbo hamn för.
Med detta klarlagt så har det förvånat mig att inte fler politiker har betonat sjöfartens betydelse i den offentliga debatten, både som en av motorerna i Finlands ekonomi och om en enorm potential vad gäller miljövänliga innovationer borde sjöfarten vara en viktig del av den handelspolitiska och miljöpolitiska debatten.
Att detta inte verkar ha varit fallet är en av anledningarna till att jag engagerade mig i kommunpolitiken här i Åbo. Då jag tycker partiernas syn på denna fråga borde klargöras. För om man som politiker både vill prata om ekonomisk tillväxt och en skarp miljöpolitik så borde sjöfarten vara en viktig del av sin politiska plattform, för utan sjöfarten skulle Finlands och Åbos ekonomi stanna. Och utan sjöfarten skulle det bli svårt att göra stora miljöåtgärder utan att kraftigt minska på vår handel med omvärlden.
Den finländska sjöfarten är bland världens främsta vad gäller miljöarbete. Redan nu är sjöfarten det överlägset miljövänligaste fraktsättet, skillnaden i utsläpp mellan ett containerfartyg och ett flygplan eller en lastbil är astronomiska. Och med miljövänliga innovationer som LNG-naturgas, vilket den finländska sjöfarten var först i världen med som bränsle, eller rotorsegel så stärks sjöfartens överlägsenhet på detta område ytterligare.
I framtiden är det viktigt att ytterligare satsa på att minska sjöfartens miljöpåverkan. Till exempel genom att installera solceller i fartyg, optimera propeller och använda så kallad cold ironing kan vi minska utsläpp från fartyg på ekonomiskt lönsamt sätt. Åbo Akademi och Åbo universitet har en nyckelroll i den framtida hamn- och sjöfartsutvecklingen och därför ska vi satsa mer pengar på forskning. Detta kommer gynna såväl miljön som hela samhället.