Hållbar turism året om

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

De flesta orter vill ha fler turister. Turister är oftast på gott humör och vill gärna dricka kaffe på trevliga caféer, äta lunch och middag på restaurang och köpa souvenirer att ta med sig hem samt gåvor till barn och barnbarn.

Turister är beredda att betala för upplevelser som förgyller deras resa.

Men turismsatsningar kan också gå fel, som i Barcelona till exempel. Där funderar man mer och mer på hur staden ska hitta sitt egentliga jag igen i samspel med turisterna utan att de tar över. I fjol somras gick det till och med så långt att anarkister attackerade en öppen sightseeingbuss med turister och graffiti med negativa budskap mot turisterna har sprejats i närheten av de största sevärdheterna som vid katedralen Sagrada Família. Turism får inte bli en invasion, är ett av budskapen i kampanjen mot turisterna.

Barcelona är en av de mest besökta städerna i världen och under det första halvåret ifjol besökte nästan nio miljoner människor staden. Övernattningstjänster har tagit över lägenheterna i innerstaden mer och mer och stadsborna upplever att de inte har råd att bo kvar. De tycker att deras caféer och restauranger har gjorts om bara för att tilltala turisterna och överallt är det kö, köer som också stadsborna själva måste stå i. Det försvårar vardagen och skapar gnissel och missnöje.

Dessutom festar turisterna i sina övernattningslägenheter utan att ta någon hänsyn till att Barcelonaborna som försöker sova i sina hem i samma hus ska jobba följande dag. Listan på negativa upplevelser på grund av turisterna bland stadsborna kan göras lång.

Samtidigt är turismen av stor betydelse inte bara för Barcelona och Katalonien, utan för hela den spanska ekonomin.

Frågan är hur man gör turismen hållbar också då det gäller ett superpopulärt resemål som Barcelona.

Finländska städer är inte Barcelona, men också här ökar turisterna. En ny stor grupp som besöker speciellt Helsingfors är kineserna, som ett resultat av medvetna satsningar på att locka just dem till Finland. På passagerarfärjans soldäck fotograferar kinesiska kvinnor måsarna som flyger efter båten medan de ivrigt gestikulerar och pekar på de spännande djuren.

Exotiska Finland med sin rena och vackra natur och känsla av trygghet jämfört med många andra destinationer lockar. I fjol ökade antalet utländska turister som övernattade i Finland med 14 procent, enligt uppgifter från marknadsföringsorganisationen Visit Finland. Det är betydligt mer jämfört med de andra nordiska länderna. I fjol somras gjordes sammanlagt 4,3 miljoner resor från utlandet till Finland. Om allt går enligt planerna kommer de att vara betydligt fler i år.

Visit Finland förutspår att satsningarna på att locka turister också under sommarsäsongen till Finland, som traditionellt har ansetts vara ett vinterresemål, den här sommaren kommer att locka ännu fler besökare speciellt från USA, Kina och Japan.

Också bland europeiska turister väntas en stor ökning. Främst är det holländare, britter och tyskar som är intresserade av Finland. Visit Finland har aktivt bearbetat möjliga turister i Storbritannien och Frankrike för att få dem att inse att Finland är väl värt ett besök också på sommaren och inte bara på vintern.

Samtidigt ska man inte glömma turister från länder som Ryssland, därifrån de flesta turisterna, 37 procent, kom i fjol. Visit Finland räknar med en ökning av de ryska turisterna med 5–10 procent, förutsatt att rubelns värde hålls stabilt. En motsvarande ökning räknar man med också från Kina och Japan.

Och det är ungefär här det är dags att dra fram hållbarhetskortet och vifta med det. Turismens ekonomiska betydelse är stor och Finland har outnyttjad potential, det är helt klart. Men samtidigt är det nu som balansgången mellan hållbarhet och växande turistströmmar måste beaktas.

Om turisterna lockas hit av ren och orörd natur så måste det trumfkortet bevaras också då fler och fler vill trampa samma stigar.

I den hållbara turismen finns en stor potential, också för den åboländska skärgården. Ett sätt är att försöka förlänga säsongen och sprida ut besökarna över en längre tid. I stället för att sucka över allt det obehag oktober medför borde gråheten och det isande duggregnet paketeras på ett spännande sätt och säljas dyrt. Den finländska naturen är ju lika ren i oktober som i juni, den ser bara lite annorlunda ut.

Våra riktigt stora outnyttjade turistattraktioner finns i mörkret, tystnaden och i det faktum att Finland är glest befolkat också under vinterhalvåret. Det är något som få andra kan tävla med på samma sätt.

Samtidigt bör hållbarhetsaspekten beaktas redan när novembernjutningspaketen planeras. De resmål som lyckas kombinera turism med hållbarhet har framtiden framför sig, när folk tröttnar på att köa och trängas under semesterresan på de traditionella turistmålen.

Finland och framför allt Åboland tar gärna emot fler turister.

Reporter, ledarskribent
Publicerad: