Glid runt på en Åbo Käring i sommar –tioårsjubileum för de lokalt designade cyklarna
Sedan cykeltillverkningen hos Tunturi lämnade Åbo har stadens cykelindustri till stor del gått i stå, men det senaste decenniet har en anonym uppstickare i all tysthet försett Åbobor med stadscyklar.
Det handlar om en familjeägd stenfotsaffär en bit nordväst om Åbo centrum, grundad 1987, och Pyöräpalvelu Berggren. I år firar företaget tioårsjubileum för de egendesignade cyklarna Åbo Dam och Åbo Käring, som alltså såg dagens ljus 2011.
– Redan året innan hade vi det egna märkte Le Prince till försäljning, som är egendesignade fixiecyklar, säger Joonas Berggren, andra generationens cykelhandlare.
Det var hans pappa Reima Berggren som grundade butiken 1987, men det var på Joonas förslag som man började tillverka egna cyklar.
En fixiecykel, eller fixed gear-cykel, är en cykel där kugghjulen konstant snurrar om bakhjulet snurrar – något som bland annat tillåter att man kan cykla bakåt – och det var en sådan design som nu fick namnet Le Prince.
– I dag har vi inga Le Prince-cyklar i affären, eftersom coronan har ställt till det med att få komponenter levererade, men de kommer tillbaka i framtiden, säger Joonas.
Han tog med sig idén hem från när han jobbade i en cykelaffär i Australien och när Reima såg att projektet funkade så tyckte han att de kunde sälja egna "vanliga" cyklar också.
Året därpå kom modellerna Åbo Dam, Åbo Herr och Åbo Käring till butiken och 2012 fick de sällskap av Åbo Gubbe. – Men vi har inte herrmodellerna för tillfället, helt enkelt för att kvinnor köper mera cyklar än män – kanske det rentav är så att kvinnor cyklar mer än män. Men herrmodellerna kommer troligen tillbaka i framtiden, de också.
"Kan inte sälja en cykel man inte är stolt över"
Designen står han själv för, men enligt Joonas är det enklare än det verkar.
– Det handlar mest om att plocka ihop olika komponenter, så det som krävs är främst kunskap. Själva ramen valde jag från en katalog, och sen bad jag fabriken göra några små ändringar i konstruktionen, säger han.
Ramen är av aluminium, medan framgaffeln är av stål. Övriga komponenter är också handplockade, och växlarna är bland annat av den världsledande japanska tillverkaren Shimano.
– Man kan ju inte sälja en cykel som man inte är stolt över.
Joonas vill gärna att cyklarna färgmässigt ska skilja sig från standardcyklar, som oftast går i skalan svart-grått-vitt. Årets Käring är mintgrön och årets Dam är lila. Uppseendeväckande färg är också en trafiksäkerhetsfråga – färgranna cyklar syns bättre.
Utanför affären står ett exemplar av Käring i orange – ett färgprov som Joonas sedermera ratade.
– Fast nu när jag har vant mig så undrar jag om jag gjorde ett misstag, den är riktigt snygg. Men den mintgröna har fått ett bra mottagande av kunderna, säger han.
Cyklarna tillverkas i Bulgarien, ett land som inte alltid förknippas med kvalitet. Men Joonas har varit nöjd med resultatet.
– Om möjligt hade vi gärna tillverkat dem i Finland, men det finns inga fabriker som gör ramar här.