Funikulartavlor och Fibonaccikuddar pryder många Åbohem – Kui-designs inredning avbildar Åbo
Frågeordet "Kui?" klingade illa i Anna Hormios öron då hon flyttade från Esbo till Åbo för att studera, men ordet kom att bli en stor del av hennes liv.
Uttrycket på Åbofinska motsvarar frågorna "hur?" och "varför?" på svenska. Idag känner många igen ordet från namnet på inredningsaffären med Åbomotiv, Kui-design.
–"Kui?" dök upp först då vi diskuterade namnet på företaget, det traditionsenliga ordet syftar på Åbo. Åboborna har sin stad väldigt kär och de uppskattar Åboinredning, också motiv som har glimten i ögat. Det är det Kui-design går ut på, säger Anna Hormio.
Hormio och studiekompisen Rebekka Ketola har försett invånare med inredningsföremål, med mönster relaterade till staden, sedan 2007.
Det är populärt att inreda med Åbotema och Kui-designs planscher och kuddar pryder flera hem, också utanför Åbo.
–Många vill köpa något med sig om de flyttar bort från Åbo. Andra köper våra produkter som skämtpresenter. Funikularen är ett mönster som vi kände att verkligen kännetecknar Åbo, fast vi själva ifrågasatte konceptet med funikularen.
Mångsidiga inredningsföremål
Allt började från en design som Hormio skapade då hon och Ketola ännu studerade på Åbo yrkeshögskola.
Företagets första motiv föreställde texten "Welcome on board" tillsammans med åstranden, restaurangbåtarna och statens ämbetshus.
Mönstret gick hem hos Åboborna och duon började producera fler mönster kopplade till staden.
Nya mönster skapas hela tiden med föremål som kännetecknar staden utåt; Åbo energis skorsten med Fibonacci-talserien eller Kakola funikularen i form av tavlor och disktrasor går numera att dekorera hemmet med.
Till de populäraste produkterna i affären hör planscherna i olika färger och mönster.
Kökshanddukarna med Åbomotiv säljer också bra eftersom de både är nödvändiga i hemmet och lätta att köpa med sig, säger Hormio. De passar också bra med andra produkter.
–Brickorna är populära och glasunderlagen med motiv av till exempel funikularen är lätta att kombinera med andra mönster.
En relativt ny produkt i sortimentet är yllefilten med sevärdheter från Åbo invävt i mönstret. Barnkläder har funnits med i urvalet sedan företaget grundades.
Utbudet varierar
Kui-design firar två år i affären på Kristinagatan i februari. I lokalen säljs också produkter av andra tillverkare.
–Vi har produkter som kompletterar vårt eget utbud samtidigt som de inspirerar oss till att skapa nytt. Det är viktigt att understöda lokala företagare.
Hormio berättar om produkter i Åboinspirerade mönster som kommer inom kort, till exempel barnkläder i nya modeller och en badhandduk i bomull och linne.
–Designen på de små påsarna vi har ska också få nya modeller och bli mer funktionerliga. De ska få foder och fickor.
Hormio söker med ögonen i affären efter en produkt med det första mönstret hon designade för företaget, men får konstatera att ingenting med mönstret finns på lager just nu.
Under fjorton år har Kui-desing utvecklats och produkterna blivit många. Enligt Hormio är det naturligt att vissa mönster och produkter får gå på paus, tillfälligt eller permanent, för att ge rum för nya produkter.
Gamla mönster uppdateras också och blir nya. Hormio pekar på en tavla av en kanin i superhjältedräkt som hon säger att har blivit lite av företagets maskot.
–"Superpupun" är en uppdaterad version av ett av våra första mönster, som föreställde kaniner. Under ett möte satt en av våra kolleger och klottrade tankspritt och ritade kläder åt kaninerna. Här är den nu.