Från Dragsfjärd till Saarijärvis drivor
Svaret kommer bums: 1 124 kilometer. Så mycket körde Stefan Kuhlefelt under veckoslutet, då han deltog i den legendariska veteranfordonsträffen ”Talwiajot”, som ordnades för 45:e gången.
– Det var tionde gången som jag deltog, säger Kuhlefelt, som hade med sig Pekka Tuomala som ”kartläsare”.
Vinterjippot är en lång dagsutfärd i på vackra skogsvägar i Mellersta Finland, denna gång med Saarijärvi som start och mål. Mycket snö och bitande kyla hör till (i år –14).
– Det var fantastiskt vackert och inte exceptionellt kallt heller. En gång var det faktiskt 32 minusgrader.
Då var starten kämpig.
– Vi fick släpa 504:an i en kilometer innan hon startade. Jag bad om ursäkt och sade att det var sista gången, och bilen godkände ursäkten.
Totalt hade 194 fordon anmälts till loppet, av dem två mopeder från Sverige. Totalt tio fordon kom från Sverige, nästan lika många från Åbotrakten och Åboland. I år deltog extra många T-Fordar.
Alla deltagare kom inte längre än till startlinjen och lite till – och andra upplevde ”äventyr” längs rutten. Åbobon Markku Sirkkilä kanade ned i ett så djupt dike att det behövdes två lastbilar för att dra upp hans bil, en fyrhjulsdriven Land-Rover-brandkårsjeep från 1953.
Eftersom Sirkkilä hade också några andra motgångar fick han det traditionella ”motgångspriset”, som varje år ges till en deltagare som haft det extra kämpigt.
Från start till mål får deltagarna svara på fordonshistoriska frågor och identifiera besynnerliga gamla föremål, som rakbladsvässare, taggtrådspännare och traktorrattar. Prisutdelningen på kvällen är en höjdpunkt.
– Vi blev inte först och vi blev inte sist utan någonstans där mitt emellan, där jag brukar vara.
Kuhlefelts 504 är museiregistrerad och körd bara 130 000 kilometer. Han hittade sin pärla på Club Peugeots vårträff på järnvägsmuseet i Hyvinge, dit den dåvarande ägaren kom för att sälja den.
Peugeoten har tidigare också stått på ett numera nedlagt bilmuseum i Åbo. Den rymliga familjebilen lämpar sig bra för långfärder.
– Det är den här jag har vinterdäck på och kör med då de övriga gamylerna sover.
De övriga gamylerna?
– Jag har åtta bilar, allihopa Peugeot. Jo jo, kvalitet ska det vara! Den äldsta är en 203 från 1955 .
Nästa körning blir Automobilhistoriska sällskapet AHS’ vinterkörning i början av mars. Så mycket annat brukar det inte ordnas på vintern.
– På sommaren händer det sedan så mycket att man omöjligtvis hinner ens med hälften.