Första inhemska serietillverkade utombordaren fyller 100 – de som finns kvar kan räknas på ena handens fingrar

Stefan Holmström
Antik utombordare
En cylinder, vattenkylning, magnettändning, stort svänghjul med startknopp. Urtypen för utombordare.
Publicerad:

Där hänger den, strax till höger då man stiger in i Forum Marinums stora aktersnurrerum: Aveko, tillverkad av Ahjo Mekaniska Verkstad i Helsingfors.

– Ögonblicklig start. Garanterad driftsäkerhet, stod det i annonserna.

I år har det gått 100 år sedan lanseringen av Finlands första serietillverkade utombordare. Tidskriften Frisk Bris sporrade till köp:

– Gynna den inhemska industrin! Våra motorfabriker leverera numera förstklassiga produkter, jämförliga med vad utlandet bjuder.

Dessutom betonades det praktiska, hur det är lättare med service och reservdelar om motorn är inhemsk.

Nationalarkivet
100 år gamla tidningsannonser
ÅU noterade den nya utombordaren 1921 (t.v.) och hade annons om den inför sommaren 1922 (uppe t.h.). Knorrings annonser (nere t.h.) fanns i många tidningar i hela landet.

Till det yttre var Avekon en typisk utombordare år 1921: en cylinder, vattenkylning, magnettändning, stort svänghjul med startknopp. Motorn representerar den urtyp som norskfödde Ole Evinrude lanserade 1909, förebilden för moderna utombordare.

I praktiken är maskinen så enkel att vem som helst kan starta den.

Ahjo Mekaniska Verkstad tillverkade Aveko för företaget Knorring, en banbrytare inom den tekniska partihandeln i Finland. Ambitionerna var höga, det märks i komponenterna. Utombordaren hade SKF-lager och Bosch-magnettändning.

Namnet, då? I Knorrings verksamhetsberättelse för 1921 finns svaret: företagets grundare hette Axel von Knorring, som initialer AvK – och på så vis Aveko!

Nationalarkivet / Stefan Holmström
Gillis Emanuel Huss, som ritade motorn, var en erkänd metallurg som också patenterade flera av sina innovationer.

Avekon ritades av svenskfödde Gillis Emanuel Huss som hade flyttat till Finland för att bli chef för Borgå Båtvarvs motorproduktion 1915. Han patenterade flera av sina tekniska innovationer och blev senare teknisk chef för AGA:s svetsskola.

Huss föreläste i hela Svenskfinland och ordnade praktiska demonstrationer i exempelvis härdning av stål.

Ett bevis för Avekomotorns höga kvalitet var att Lahtisbon Heimo Niemi skötte sina stugresor och fiskefärder med en sådan ännu på 1970-talet. Avekon hade han köpt begagnad 1936.

Det här vet vi eftersom Niemi skrev ett brev till Knorring. Han hade hittat företagsnamnet ingjutet i svänghjulet och ville veta när den fenomenala utombordaren hade tillverkats. 1923, lydde Knorrings svar.

Kodin Kuvalehti
Gammalt tidningsurklipp
Heimo Niemi använde sin Avekosnurra aktivt ännu i slutet av 1970-talet.

Få finns kvar. Knorring har en i sitt företagsmuseum. I Jyväskylä fanns en fungerande Aveko på 1990-talet. Därtill hänger kanske ännu några Avekodelar kvar som prydnader på båtskjuls- eller liderväggar.

En Aveko som byggts om till inombordare ägs av sjöfartsrådet Juha Nurminen. Den motorn togs i tiderna tillvara av Marinboden i Ekenäs och Stig Hausen. Nurminens motor är restaurerad och fungerar.

Avekon i Åbo har en egen, speciell historia. Den byggdes av delar som räddades av Jouko Kurri, mannen som donerade sina 313 utombordare till Forum Marinum.

Tanken och upphängningen är från en skrot i Orimattila, motorn från Pelle Lillkvists motormuseum i Jakobstad. Riggen är okänd, men ungefär som i Avekos broschyr.

Nationalarkivet / Forum Marinum
100 år gamla tidningsannonser
Knorring satsade på marknadsföring men Avekon hade svårt att hävda sig mot de större tillverkarna.

Avekon levde inget långt liv, trots en god start och 111 sålda maskiner enbart 1922. Den enkla motorn fick kämpa mot mer moderna maskiner, såsom svenska Archimedes och Penta. Aveko hittas på Ahjo Mekaniska Verkstads prislista sommaren 1926, därefter är det slut.

Åbomotorn har nummer 308, Knorrings motor 606, Juha Nurminens ombyggda inombordare 720. Det är oklart om allt började med "nummer 1" eller om tillverkningsnumren bara var "administrativa". Sannolikt byggdes i alla fall några hundra maskiner, möjligtvis cirka 600.

Åbomotorn är kanske ett hopplock, men likväl en fin representant för Finlands första serietillverkade utombordarmodell. Lite senare kom Björneborgs Mekaniska Verkstad med sin Nopsa, men det är en annan historia.

Källor: Forum Marinum, Knorring, Frisk Bris 7/2009, Kippari 8/2002, Kodin Kuvalehti 9/1979, Nationalarkivets tidningsarkiv.