Försenade nyårshälsningar till bankerna

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Jag blev kund i Pargas Sparbank 1935 då pappa öppnade ett konto då jag föddes. År 1962 flyttade jag till HAB, eftersom den banken var villig att bevilja lån för uthyrningsstugor, medan Sparbanken inte vågade ta risken. Sedan kom jag genom diverse banktransaktioner och -fusioner att hamna som privatkund hos Nordea. Deras service har jag varit helt nöjd med ända till 1.1.2018.

Nu har Nordea då gått över till bankapp i smarttelefon och Ipad samtidigt som man slopar kodkorten i papper med engångslösenord. Lösenordkorten fungerade bra och glömde man ordningsföljden gick det lätt att komma igen. Genom datorn fick vi snabbt fram bankkontakten och kunde skriva ut att på papper. Detta är således nu historia.

Tyvärr har inte alla äldre en smarttelefon eller Ipad. Dessutom går det inte att skriva ut papperskopior på t.ex. kontoutdrag eller betalda fakturor då man använder en smarttelefon eller Ipad.

Jag ser mig således tvungen att avsluta min kundrelation till Nordea och koncentrera allt till Aktia där jag också är kund sedan många år. Jag hoppas att Aktia behåller nuvarande e-banksystem med tanke på alla de äldre personer som har efter stor möda vant sig med nuvarande system och inte riktigt hänger med i svängarna. Tyvärr har bankerna glömt bort sin ursprungliga uppgift, att låna in och låna ut pengar samt se till att alla får en god service. Jag hoppas också att Aktia inte ytterligare ”förbättrar kundservicen” och minskar på kundbetjäningstiderna. Det är illa redan nu med endast 2 dagar i veckan under 3 timmar.

En god fortsättning på det nya året trots allt.

Kurt Kronehag

Bankkund i Pargas och fortfarande skärgårdsbo

Publicerad: