Försäljningen av alkoholdrycker sjönk med 3,4 procent i sommar – finländarna köper allt mer läsk

Publicerad:

Under perioden juli–september i år såldes det 2,1 miljoner liter mindre bryggeritillverkade drycker i Finland än under motsvarande period i fjol. Det framgår ur Bryggeri- och läskedrycksindustriförbundets medlemsföretags gemensamma statistik.

Försäljningen av alkoholhaltiga drycker minskade med 3,8 miljoner liter eller 3,4 procent medan försäljningen av läskedrycker i sin tur ökade med 3,3 miljoner liter eller 4,2 procent.

Sommaren är bryggeribranschens högsäsong och värmebölja betyder framgång. Årets sommar var inte närapå lika varm som i fjol, vilket också återspeglar sig i försäljningsstatistiken.

Cirka 90 procent av den öl som säljs i Finland produceras i Finland. Ur den synvinkeln oroar sig förbundet för de dalande försäljningssiffrorna, eftersom öltillverkningen har en betydande, indirekt sysselsättande inverkan inom jordbruket, handeln och restaurangbranschen. Bryggeribranschen sysselsätter omkring 24000 personer i hela värdekedjan.

Bryggeribranschen ställer sig skeptiskt till att beskattningen av öl är så hög i dagens läge. Skatter och pantavgifter utgör nästan tre fjärdedelar av priset på en burk 4,5-procentig öl.

– Man borde granska beskattningen ur ett jämlikhetsperspektiv och inte beskatta ölen hårdare än en importprodukt såsom vin. Alla alkoholdrycker borde beskattas i relation till deras alkoholhalt, säger förbundets vd Tuula Loikkanen i ett pressmeddelande.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

Publicerad: