Förbindelsebåtstrafiken i Houtskär-Iniö 2022–2027
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
NTM-centralens servicenivå förslag för förbindelsebåt trafiken i Houtskär- Iniö, 2022 – 2027,väcker oro bland användarna. Den minskade kapaciteten, som gäller den tunga trafiken, kommer att drabba primärnäringarna. Transporten av jordbruksmaskiner blir omöjlig då fartygets lastdäcks bärighet och klaffens bredd sätter hinder i vägen. Det miljöarbete som nu utförs kommer att bli lidande, om inte omöjligt att utföra. Bedrivandet av primärnäringar behövs för en levande skärgård. Miljöenheten på NTM-centralen är den instans som skall övervaka EU miljöstödens användning, men samtidigt försvårar trafikenheten på NTM-centralen förutsättningarna för näringsidkarna att utföra sina åtaganden. Fungerande förbindelser är ett villkor för att kunna etablera sig i förbindelsebåt-skärgården.
SFP i Houtskär vädjar till NTM-centralen att denna tar i beaktande de åsikter som inkommit från berörda parter. Det behövs ett fartyg som kan ta tung last med ett tillräckligt stort däck och bred klaff.