Förbättra de bedrövliga färjetidtabellerna!

debattvinjett i blått nere till vänster och gul landsvägsfärja bakom
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Skärgårdsförbindelser. Tidtabellerna för färjorna till Nagu, Korpo och Houtskär är under all kritik. Jag håller med Mats Rosin om att det är omöjligt att göra tidtabeller som fungerar 100 procent, men om 50 procent av dem skulle vara vettigt synkroniserade skulle det vara en klar förbättring.

För några år sedan diskuterade skärgårdsnämnderna, Pargas stad, bussbolaget, NTM-centralen med flera tabellerna och försökte förbättra dem. Framför allt framförde de som ska vidare ut från Nagu att man behöver 30 minuter för att köra över Nagulandet.

Flera turer hade gjorts med 27 minuters mellanrum i de gamla tabellerna, och speciellt vintertid med dåligt före, mörker och djur som hoppar över vägarna dagligen var det knappt, och man måste ofta ringa och be Korpofärjan vänta. Det var inget problem för färjan att vänta ett par minuter till.

Följden av den diskussionen blev att mellanrummet för flera turer, hör och häpna, förkortades till 25 minuter i stället. Därför har nu trafikskyltarna mist sin normala betydelse. På Nagu betyder en 80-skylt att man måste köra över 80 km/h för att hinna till nästa färja.

Det finns förbättringar att göra. Riv upp de gamla tidtabellerna och gör nya och bättre.

Jag har några förslag som skulle hjälpa upp situationen.

Slopa vår- och hösttabellerna, det räcker med vinter- och sommartidtabeller.

Ändra avgångstiderna för Pargas–Nagu-färjorna.

Kapaciteten räcker numera bra till för att köra under rusningstid med 20 minuters mellanrum.

Då hinner färjorna lasta och lossa, ladda batterierna, och försenar sig inte som nu. Dessutom kan man spara turer, el och bränsle.

Synkronisera Korpofärjan så att mellanrummet blir tillräckligt.

Körtiden åtminstone på vintern behöver vara 30 minuter. Bussturerna kan behöva 35 minuter.

Hellre kör jag lugnt och lagligt och 5 minuter längre än missar färjan och väntar på nästa i en halv timme, ibland ännu mer.

Det kan inte krävas att man måste ringa till Korpofärjan för att hinna med den.

Och dessutom som den kan vänta utan att tidtabellerna rubbas.

Den nya elfärjan på Korpopasset brukar ofta bli försenad vilket gör att man missar Pargasfärjan, men där blir väntetiden till nästa sällan lång så jag brukar inte ringa dit. Litet färre turer, men bättre kordinerade önskas.

Man kunde använda artificiell intelligens för att skapa tidtabeller som fungerar.

Jacob-Hendrik Fellman Korpoström

Publicerad: