För sextio år sedan lockade motorsporten i Åbo tiotusen åskådare – nu ska motorcyklarna köra i Österås igen
Jarno Saarinen,Curt Lincoln, Rauno Aaltonen. På 1950- och 60-talet lockade tävlingarna i Österås lockade de största finländska namnen inom motorsport. På kristi himmelsfärdsdag ska motorcykelföreningen Paronin Pojat återskapa stämningen, 54 år efter att det sista loppet kördes.
I det ursprungliga Österåsloppet tävlade man i både motorcykel- och bilklasser, men den här gången handlar det om en uppvisning och inte ett tävlingslopp.
– Med dagens säkerhetsstandard skulle en tävling vara mycket svårare att ordna. Det är bara att se på de gamla bilderna hur nära banan som publiken stod, säger Markku Moberg från Paronin Pojat.
Vem som helst med en tävlingsmotorcykel som är byggd före 1972 eller en bil som är byggd före 1970 får anmäla sig till loppet.
– Den äldsta anmälda motorcykeln är en Triumph från år 1912. Redan nu har närmare 70 motorcyklar anmälts och platserna börjar vara fyllda. Men det finns ännu plats för fler bilar, berättar Timo Santanen, också han från Paronin Pojat.
Den äldsta som anmält sig är 80-åriga Matti Salonen, som var med redan i de ursprungliga Österåsloppen. De yngsta är i 30–40-årsåldern.
– Vi hoppas locka folk i alla åldrar, säger Moberg.
"Motorljudet och doften hör till"
Fordonen kör längs en rutt i Österås som till vissa delar är identisk med den gamla tävlingsbanan. Trots att det inte är en tävling hoppas arrangörerna kunna bjuda på en liknande atmosfär som för ett halvt sekel sedan.
– Det är fråga om gamla tävlingsmotorcyklar, flera av dem har använts just i Österås. De låter högt, så om man har barn med så kan det löna sig att ta med öronproppar. Men motorljudet hör till på en sån här tillställning, liksom doften. Dessutom uppträder ett rautalankaband, vilket förstärker 50-talskänslan ytterligare, säger Moberg.
Österåsloppet lockade som mest 10 000 personer. I år hoppas man på cirka 4 000 personer. Tanken är att göra evenemanget till en årlig tradition.
– Förr var Åbo ett centrum för motorsport, det är en del av stadens identitet och historia, menar Moberg och fortsätter:
– Jag antar att de flesta Åbobor skulle säga att Paavo Nurmi är stadens största idrottsman. Men frågar du i södra Europa så är det Jarno Saarinen som är mest känd. Det här är ett sätt att föra vidare Åbos motorsporthistoria så att den inte faller i glömska.
Evenemanget "Itäharjun ajot" arrangeras den 30 maj klockan 10–15. Deltagarna kör en rutt som går runt Industrigatan, Ilmarinengatan, Järngatan och Tieragatan. Start vid jämna klockslag en gång i timmen.
Mer information på evenemangets hemsida itaharjunajot.fi.