Finnsementti åtgärdar utsläppen av kalkdamm i Pargas

Finnsementtis miljöchef Ulla Levelahti och driftschef Peter Wetterstein är medvetna om de många utsläppen av kalkdamm från fabriken. På lång sikt är det ohållbart, säger Leveelahti. Foto: Kim Lund
Publicerad:

Finnsementti har startat ett projekt för få slut på de många utsläppen av kalkdamm som under årens lopp har irriterat många Pargasbor. Under sommaren och hösten har invånare i bland annat Skräbböle, Bläsnäs och Munkviken fått sina bilar och gårdar täckta av finmalet kalkdamm från Finnsementtis fabrik. Senast det skedde var i tisdags då en driftsstörning gjorde att ett dammoln spred sig över bland annat Skräbböle.

Tisdagens utsläpp berodde på en störning i bränsletillförseln till klinkerugnen. Syrehalten blev för låg och det bildades kolmonoxid i ugnen. Det ledde till att det elektroniska filtret stängdes av, förklarar Finnsementtis miljöchef Ulla Leveelahti.

– Kolmonoxid och elektricitet är en farlig kombination som kan orsaka en explosion i filtret. Därför stängs elektrofiltret automatisk av när kolmonoxidhalten blir för hög. Under de cirka tre minuter det tar innan det startar igen sprids kalkdammet orenat i luften.

Kalkdammets spridning beror helt på vindstyrka och vindriktning. Vid svaga vindar faller dammet mera koncentrerat över ett mindre område, medan kraftigare vindar gör att dammet sprids över ett så stort område att det knappast märks. Leveelahti påminner att dammet inte är miljöfarligt eller farligt för hälsan eftersom det är samma produkt som sprids ut över åkrar och trädgårdar.

– Men det är klart att det är otrevligt när man får det på sin bil.

En orsak till att det just nu sker flera utsläpp än tidigare är högkonjunkturen inom byggnadsindustrin. Efterfrågan på kalkstensprodukter är stor och Finnsementti jobbar för högtryck för att svara på behovet. Det finns alltså risk för fortsatta störningar och utsläpp av kalkdamm, vilket är ohållbart i längden, säger Leveelahti.

Därför jobbar fabriksledningen nu med en lösning som skulle få slut på utsläppen. Meningen är att byta ut elektrofiltret mot ett textilfilter som är mindre känsligt för driftsstörningar. Men att byta ut ett elektroniskt filter som är stort som ett större egnahemshus är inget man gör över en natt.

– För att kunna byta filtret måste produktionen ligga nere i flera veckor och det är en investering på 5–6 miljoner euro. Men på lång sikt måste det bytas, men det kan sannolikt inte göras förrän år 2020, säger Leveelahti.

Som mest har Finnsementti fått ta emot över 100 samtal av invånare som har fått problem av kalkdammet, men i allmänhet rör det sig om ett tiotal personer.

Om man drabbas av utsläppen och till exempel får sin bil förorenad ska man kontakta Finnsementtis kontor i Pargas.

– Vi betalar kostnaderna för biltvätten, säger Leveelahti.

LÄS OCKSÅ:Kalkdamm spreds över Skräbböle i Pargas

Reporter (Åbo)
Publicerad: