Finland bör göra en grön skatteväxling på drivmedel
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Bioenergi. I nuläget beskattas flytande drivmedel till motorfordon enligt energiinnehåll, oberoende på vilket sätt bränslet i fråga är tillverkat. Detta måste åtgärdas.
För att uppnå Finlands klimatmål borde vi göra sådana beskattningsåtgärder, som beskattar de fossila drivmedlen högre än de förnybara bränslena.
När det kommer till frågor gällande till exempel energidensitet, är kolvätebränslen i dagsläget oöverträffliga. I dagsläget har vi bioetanol, biodiesel, biogas med mera. Tunga trafiken kommer i åratal framöver att drivas med kolvätebränslen.
Stöd utbetalas till investeringar i bioenergi i dagsläget. Ett bra exempel är stödet till Suomen Lantakaasu Oy, som uppgick till närmare 20 miljoner euro. Suomen Lantakaasu är ett samägt bolag av Valio och ST1. Bolaget producerar biogas av slam från Valios mjölkgårdar som säljs via St1 stationer till den tunga trafiken.
Med dessa motiveringar borde Finland gå in för en grön skatteväxling när det gäller bränslens beskattning, samt utöka stödet till projekt som Suomen Lantakaasu Oy, för att minska på vårt beroende av importerade drivmedel och nå Finlands klimatmålsättningar.
Anton Broända Vice ordförande Svensk Ungdom