Ett stort steg i rätt riktning! – ”Varha har kommit ner till noll gällande olagligt långa köer”

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

För snart ett år sedan fick nationalspråksnämnden den alarmerande informationen att den maximala väntetiden till serviceboende med heldygnsomsorg i välfärdsområdet i Egentliga Finland, Varha, överskreds.

Den tre månader långa väntetiden överskreds mera i regel än i undantag, speciellt inom tjänster för den svenskspråkiga boendeservicen.

Som orsak lyftes det minskade antalet platser i den egna produktionen upp, p.g.a. personalbrist.

Det sades att även köptjänster och servicesedlar hade utretts och att det inte heller där fanns tillräckligt med svenskspråkiga platser tillgängliga.

För oss var det på inget sätt godtagbart att en äldre person, ofta minnessjuk, skulle få omsorg på ett boende där man inte förstår eller blir förstådd.

Vi i nämnden fick då frågan om vad som ansågs viktigast i den situationen, att kunden får tjänsten inom tre månader eller får tjänsten på sitt modersmål svenska.

Nämnden var här fullständigt enig.

Det skulle inte vara antingen eller, utan både och!

För oss var det på inget sätt godtagbart att en äldre person, ofta minnessjuk, skulle få omsorg på ett boende där man inte förstår eller blir förstådd.

En svenskspråkig äldre har lika rätt till service enligt lag.

Välfärdsområdet kan inte välja vilken lag man bryter mot, i detta fall socialvårdslagen eller språklagen. Båda ska följas!

Nämnden beslöt då att vi skulle följa upp ärendet och få information om orsaken bakom, men framför allt hur Varha arbetade för att lösa detta.

Om orsaken var avsaknad av personal som kunde svenska, hur arbetade Varha för att rekrytera fler till branschen?

Nämnden fick kontinuerligt uppdaterad information om läget med den överlånga kön, sakta började kön krympa.

Under hösten hade man kommit ner i antalet tremånaders köande främst genom köptjänster från privata serviceboenden.

Sedan årsskiftet har förändringen i personaldimensioneringen från 0,65 till 0,6 gjort att man kunnat fylla en del av de tomma platserna på egna serviceboenden.

På nationalspråksnämndens möte den 30 januari konstaterades det att vi har kommit ner till noll gällande olagligt långa köer.

Det finns vanliga köer till serviceboende med heldygnsomsorg, men ingen som överskrider tre månader.

Nämnden kunde glädjande konstatera att på mindre än ett år har detta gått i rätt riktning.

Trots de goda nyheterna kommer nämnden att fortsätta bevaka detta och andra viktiga ärenden ur det svenskspråkiga perspektivet i Varha.

Regina Koskinen

SFP:s representant och ordförande för nationalspråksnämnden i Varha

Publicerad: