Entimmeståget kräver minst elva miljarder euro av skattebetalarnas pengar

Åbo Underrättelsers logo
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Entimmeståget. De två kommande regeringarna måste minska statens årliga utgifter med 9–12 miljarder euro per år. Finansministeriet har tittat efter möjliga sparobjekt. Ett förslag är att avbryta de stora banprojektens planering och göra slut med projektbolagen.

Det är ett vettigt förslag.

Alla banor, Åbos entimmeståg, Finlandsbanan och Östbanan är höghastighetsbanor. På dem kan man delvis åka 300 kilometer i timmen. Alltså delvis.

På en snabbana kan man åka 200–250 kilometer i timmen. Höghastighetsbanor gör banorna jättedyra, har enorma negativa påverkningar på nationalekonomin och naturen, särskilt på klimatförändringen och deras lönsamhet är usel.

Banprojekten baserar sig mest på påhittad kunskap.

Det är möjligt för de förs vidare i bolagen där tjänstemäns skyldighet att hålla sig i sanningen inte krävs. Hos Åbo entimmeståg har det spridits och sprids falsk information riktigt fräckt.

Inte heller växerverkan med delaktiga har varit sådan som den borde vara.

Man har struntat i delaktigas åsikter. Till och med miljökonsekvensbedömningen, MKB, var långt ifrån vad den borde vara. Till exempel MKB år 2021 gav inget alternativ för banan.

Man kommer aldrig att behöva dåligt planerade höghastighetsbanor i Finland.

Det som Egentliga Finland och västra Nyland behöver är en reparation av Kustbanan (ej möjlig som två spårsbana) plus en ny direktbana mellan Lojo och Salo, norr om motorvägen.

Den ska kunna åka 200 kilometer i timmen och gör också närtrafik möjlig, kostar en fjärdedel av Entimmestågets pris, har inga större negativa påverkningar på miljön, har positiv inverkan på klimatförändringen, möjliggör också godstransport och resetiden mellan Åbo och Helsingfors är ungefär samma som med höghastighetsbanan.

Dess nyttokostnadsförhållande är 1, medan Entimmestågets endast är 0,44.

Vår infrareparationsskuld är tre miljarder euro, varav spårens andel är en miljard och det är dags att starta lokaltågtrafik Åbo–Nystad, Åbo–Salo, Åbo–Nådeldal och eventuellt Åbo–Toijala.

Dessa borde tas till nästa regeringsprogram.

En annan sak som borde göras i snar framtid är att starta en ny landskapsplan för Salos del.

Merja Murtonen Landskapsarkitekt, FM Åbo

Publicerad: