"'Entimmeståget' kommer inte att förkorta arbetsresans tid för Lojobor som måste ta bil eller buss till tågstationen i Lempola"

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Det är mycket “kejsarens nya kläder” över det så kallade entimmeståget mellan Åbo och Helsingfors, via Lojo. Vi måste nu våga säga sanningen: kejsaren är naken!

Att projektet har medvind är förståeligt då folk ställs frågan om det inte vore trevligt med snabbare tågförbindelse och mindre klimatpåverkan. Som man frågar får man svar.

Vi tycker det vore vettigare att fråga: Ska vi satsa upp till två miljarder euro på en ny järnväg för att möjliggöra en resa på en timme och 15 minuter? Eller ska vi satsa 10 procent av denna summa på befintliga Kustbanan och möjliggöra en resa på en timme och 25 minuter? Är 10 minuter värda miljarder euro?

Vi anser att Finland inte har råd att agera på det viset då det samtidigt vore en stor förlust för Kustbanans kommuner.

Märk väl att “entimmeståget” – enligt uppgifter från Nylands förbund – kommer köra från Kuppis till Böle på mellan 1 timme och 15-20 minuter förutsatt att stadsbanan i Esbo är klar. Utan stadsbanan tar resan ännu längre tid. Jämför det med att snabbaste resan mellan Kuppis och Böle redan i dag avklaras på 1 timme och 33 minuter.

Vi föreslår dubbla spår mellan Kyrkslätt och Åbo. Lojo kan om finanserna tillåter förses med närtågstrafik med en station i centrum. Det är att föredra också för pendlarna i Lojo, i jämförelse med “entimmeståget” som kräver en station 10 kilometer utanför centrum (i Lempola, nära motorvägen där det är tänkt att “entimmeståget” dras), en station som de flesta tåg skulle susa förbi i jakten på dyrbara minuter. Det är lika galet som om Karis järnvägsstation skulle placeras i Snappertuna eller Pojo.

“Entimmeståget” kommer inte att förkorta arbetsresans tid för Lojobor som måste ta bil eller buss till tågstationen i Lempola.

Att tala om Kustbanans “utveckling” då man avser att ersätta fjärrtågen med närtåg är en våt trasa i ansiktet på Västnyland. Detsamma gäller en framtid där vi vore tvungna att åka via Lojo för att ta oss med tåg till Åbo. Sann utveckling för Kustbanan betyder dubbla spår och inget annat.

Kustbanan har även bättre förutsättningar för EU-finansiering. EU-förordningen TEN-T 1315/2013 är till nackdel för “entimmeståget”. Enligt förordningen ska nya järnvägslinjer ha spårbredd enligt EU-standard för att få finansiering med undantag för utvidgning av nätverk. “Entimmeståget” kan inte med god vilja uppfylla detta krav då det redan finns ett järnvägsspår mellan Åbo och Helsingfors.

Det som kommer att fördröja “entimmeståget” ännu mer är byggandet av Europeiska trafikstyrningssystemet för järnvägen (ERTMS), ett EU-gemensamt signalsystem som möjliggör snabbare tåg. Denna förnyelse börjar med en pilotfas i norra Finland. Enligt planen dröjer det ända till 2038 innan den är förverkligad i landets södra del.

Före det kan “entimmeståget” inte bli många minuter snabbare än Kustbanans trafik.

ERTMS är obligatoriskt för alla EU-länder och en dyr investering. Vi kommer inte att ha råd med alla satsningar på infrastruktur under de kommande 20 åren. Det är ansvarsfull politik att prioritera den billigare och bättre Kustbanan.

Lägg till att “entimmeståget” kräver planläggning på flera nivåer, vilket troligtvis dröjer till 2030. Kustbanan kan inte vänta. Förseningarna i tågtrafiken ska inte få fortsätta höra till vardagen.

Sakkunniga har inte tagit initiativ till “entimmeståget”. Till exempel Nylands förbund har som grundlinje att i första hand satsa på befintliga förbindelser. Vi behöver inte alls godkänna “entimmeståget” och säga att tåget redan gått. Tvärtom, nu är det hög tid att gå upp till kamp för Kustbanan! Sakargumenten är många.

Johan Kvarnström

Raseborg

Riksdagsvalskandidat för SDP

Sirkka-Leena Holmberg

Raseborg

Senior consultant, oberoende utvärderare för trafikprojekt i EU

Publicerad: