Entimmeståget har blivit ett mantra
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Entimmeståget från Åbo till Helsingfors, eller borde man rent ut säga en-och-halvtimmeståget, har nästan blivit ett mantra hos många riksdagsvalskandidater i pågående valkampanjer. Med en drygt två miljarder euros satsning skulle man kunna förkorta resetiden med ungefär 20 minuter från nuvarande restid.
Vad betyder det här? Jo, att vi i värsta fall får en ny enkelspårig linje, någon gång efter ett par decennier, och ingen kan garantera att den kommer fungerar bättre än nuvarande linjen.
Vad skulle vi då behöva?
För det första: det behövs en långvarig parlamentarisk strategi som innehåller en bredare plan för att utveckla infrastrukturen i Finland. Långa och krävande avstånd fordrar hållbara lösningar för såväl vägar, rälsar, som för färjtrafiken. Vi behöver ett engagemang som är ihållande och som sträcker sig längre fram i tiden än bara en regeringsperiod.
För det andra: de miljarder som man nu planerar använda till det så kallade entimmeståget kunde man istället använda till att förbättra och utveckla befintlig tågbana.
Genom att bygga den nuvarande banan till en tvåspårig järnväg skulle det öka funktionaliteten och möjliggöra att man kunde omvandla vissa tågturer till ”expresslinjer” som skulle köra utan stopp mellan Åbo och Helsingfors på en och en halv timme. Varför förstöra orörd natur och bygd, då det redan finns befintlig räls som kunde utnyttjas?
Därtill skulle man med medlen kunna göra avsevärda förbättringar och underhåll i nuvarande vägnät.
För det tredje: i framtiden borde vi satsa på att erbjuda möjligheter till distansarbete. Det är helt klart en mera hållbar utveckling att kunna erbjuda möjligheter att arbeta på distans, vilket både är miljövänligt och ökar människors välbefinnande, då man inte behöver sätta fritid på arbetsresor. Vi måste försäkra tillgängligheten av snabba fiberuppkopplingar vilket skulle leda till att företag och kommuner kan erbjuda nya serviceformer samt öka konkurrenskraften och minska resandet till större serviceenheter.
Nya tider kräver nya lösningar vilket inte alltid betyder att man måste bygga allting från början. Ibland kan det vara lönsammare, billigare och hållbarare att utveckla befintliga serviceformer för att motsvara dagens och morgondagens behov. Med en kombination där det är smidigt att röra sig inom vår region och med fungerande och snabba dataförbindelser skapar vi förutsättningar för framgångsrika företag och anställda att orka och må bra i sitt värv, i hela Egentliga Finland.
Michael ”Miche” Oksanen
Riksdagsvalskandidat SFP