Enkät: De flesta finländare betalar för streamningstjänster - men sällan mer än 20 euro i månaden
Nästan 60 procent av finländarna använder streamade underhållnings– och medietjänster. Barnfamiljer skaffar oftare medietjänster jämfört med resten av befolkningen.
Det här framgår i en undersökning som försäkringsbolaget Lokal-Tapiola låtit göra.
År 2014 betalade 11 procent av finländarna för streamningstjänster för tv, filmer och video. År 2015 betalade 57 procent och i fjol betalade hela 58 procent för streamningstjänster.
Ungefär hälften av finländarna har mer än en tjänst och majoriteten betalar under 20 euro per månad för dem.
Äldre personer spenderar mer än yngre. Personer i åldrarna 55-64 år och majoriteten av personer över 65 år betalar minst 30 euro per månad för underhållnings- och medietjänster.
Var tionde betalar över 50 euro per månad för tjänsterna.
– Också små summor blir stora utgifter. Till exempel 30 euro per månad blir 360 euro om året. De som använder många tjänster bör regelbundet se över sitt behov, för att undvika automatisk debitering för tjänster de inte använder, säger Lokal-Tapiolas ekonom Hannu Nummiaro i ett pressmeddelande.
1 043 personer i åldern 15–74 år deltog i Lokal–Tapiolas undersökning under september och oktober. Undersökningen gjordes av Kantar TNS.
Fakta: Streamning
Streamning eller så kallad strömmande media (engelska: streaming) är uppspelande av ljud- och videofiler på mottagarens enhet samtidigt som de överförs över ett nätverk, till exempel internet.
Streamning används till exempel både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang.
Exempel på streamningstjänster är Netflix, Viaplay och HBO Nordic samt inhemska Ruutu eller Katsomo.
SPT-ÅU