"En betydande del av de 'alternativa fakta' som florerar i världen har sitt ursprung i olika religioner"

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

ÅA:s fakultet för humaniora, psykologi och teologi vill med ÅU slå ett slag för vetenskapliga fakta (ÅU 10.11.2018).

Initiativet är välkommet!

Lovande är att bl.a. teologin, religionsvetenskapen och psykologin är med.

Det torde finnas möjligheter att gå längre än den nu utlovade essäserien.

En betydande del av de ”alternativa fakta” som florerar i världen har sitt ursprung i olika religioner.

Välkända följder är bl.a. könsstympning, vaccineringsmotstånd och användandet av fysiskt eller andligt våld i religiösa organisationer.

Religionerna är problematiska bl.a. på grund av att de har svårt att ändra sina läror, dogmer och organisation i samma takt som samhället utvecklas.

Teologisk forskning står ofta nära sin kyrka, och det kan vara svårt att forska i ifrågavarande kyrkas missförhållanden. Samtidigt har den dock en moralisk skyldighet att göra just det.

En teolog kan med ny faktagrund få ett inflytande på kyrkan och dess medlemmar, och påverka opinionen.

De problem jag ovan använt som exempel behöver självfallet insatser också inom andra vetenskaper, förutom i medicin t.ex. inom religionsvetenskap och psykologi.

Teologins ställning som en vetenskap bland andra vid ett universitet är inte självklar för alla. Viktigt är att man är tydlig i kampen mot alternativa fakta.

En gräns går t.ex. mellan på forskning baserad undervisning mot å andra sidan direkt religionsutövning.

ÅA:s teologi har här ett konkret problem.

Man utbildar teologer av vilka en stor del anställs som präster.

Man använder detta som ett skäl för att låta teologerna praktisera religionsutövning inom församlingar, bl.a. genom att hålla andakter, predika och delta i förrättningar och själavård.

ÅA ger studiepoäng för religionsutövningen.

I Sverige har man en tydlig gränsdragning så att präststuderande efter sin akademiska examen utför behövlig praktik och vidareutbildning på kyrkans egna pastoralinstitut.

En övergång till den svenska modellen skulle förbättra ÅA-teologins trovärdighet.

Stig-Göran Lindqvist

Publicerad: