Drajven vid Slush imponerar på deltagare från Åbo
Flera aktörer från Åbo gick ihop för att få synlighet på årets Slush. Med ett eget bås på affärsevenemanget försökte staden i form av Turku Science Park, Åbo Akademi, Novia, Åbo universitet och Åbo yrkeshögskola väcka de 20 000 besökarnas intresse för affärer i staden.
Alexander Törnroth, huvudansvarig för affärsevenemanget Shift i Åbo, säger att han med kritiska ögon granskar arrangemangen.
– Jag kollar också hur alla små detaljer fungerar, och Slush är nog ett verkligen välordnat evenemang, säger Törnroth som också samarbetar med Slush.
Det är femte året han är på plats, i år med hela Shift-gruppen på tio personer för att sprida ordet om den egna festivalen samtidigt som man söker nya samarbetspartners.
– Jag har varit här sedan i lördags, och med många sena kvällar blir det en tung vecka, men samtidigt produktiv eftersom man träffar så mycket folk.
Törnroth har sett hur Slush vuxit från några tusen deltagare till 20.000.
Men någon dylik tillväxt är inte att vänta för Shift. Målet är att växa från årets 2.317 deltagare till 4.000, men hemskt mycket större än så blir det inte.
– Jag tror att 4.000–5.000 personer är lämpligt för att skapa en tillräckligt stor massa, men ändå så att man hinner träffa alla de man vill, säger Törnroth.
En stor nyhet för Shift är flytten från slottsmiljön till det gamla länsfängelset i Kakola.
En annan är att pitchtävlingen där de mindre bolagen presenterar sina idéer för investerarna slopas, för att ersättas av en tävling där på förhand utvalda bolag ska presentera sina problem inför en grupp erfarna rådgivare. Tanken är att rådgivarna ska presentera lösningar för bolagen, där vinnaren sätts i extra fokus i ett helt år.
– Överlag när det gäller sådana här evenemang tror många tyvärr att det räcker att komma hit och träffa folk i två dagar, men tanken är ju att koppla ihop rätt personer som sedan fortsätter träffas, säger Törnroth.
Niklas Sandler, farmaciprofessor vid Åbo Akademi, tycker det är bra att flera aktörer i Åbo gått ihop för att öka på synligheten.
På ett så här stort evenemang är det ändå svårt att skilja sig ur mängden, och lite avundsjukt kastar Sandler blicken på Helsingfors universitets kolossala multimedia vägg bakom ryggen.
Det är tredje gången han besöker tillställningen. Första året talade han under en läkemedelssession.
– De vetenskapliga inslagen har kanske blivit aningen fler i år, vilket är på sin plats. Roligt är också att allt fler universitet finns på plats, säger Sandler.
Han tycker också det är nyttigt att följa med innovationerna som presenteras. Speciellt eftersom ÅA jobbat mycket de senaste cirka tio åren med att få processen från att en forskare kommer med en innovation till en färdig produkt så smidig som möjligt.
– Sedan är det också skönt att känna drajven som finns i Slush, då så många driftiga personer samlas på ett och samma ställe.
Musicerande stock för naturen närmare människan
En ny produkt som presenterades under Slush är Kelosound, en musicerande bit stock. Eller egentligen är det fråga om en torrfura, alltså en tall som dött stående.
Ljudkonstnären Kirsi Ihalainen har samlat in ljud från den finländska naturen, bland annat från rytande björnar.
Hon förklarar att musiken sedan återges inifrån trädet och styrs via telefonen eller surfplattan. Mot betalning får man tillgång till flera ljudmiljöer.
– Målet är att föra naturen närmare människan igen. Ljuden är autentiska och unika från den finländska vildmarken, säger Ihalainen.
Kelosound finns i tre olika storlekar, webbshoppen har inte öppnat ännu men beställningar tas emot.